CCL

Összesen 7 találat.
#/oldal:
Részletezés:
Rendezés:

1.

001-es BibID:BIBFORM120015
Első szerző:Jámbor Zsófia (közgazdász)
Cím:A termelői piacok fogyasztói profiljának szakirodalom-elemzése / Jámbor Zsófia, Török Áron, Czine Péter, Maró Gréta, Maró Zalán Márk
Dátum:2024
ISSN:0023-4346
Megjegyzések:A termelői piacok tradicionális értékesítési csatornának számítanak, amelyek lehetőséget kínálnak a fogyasztók számára, hogy élelmiszerhez jussanak. A termelői piacok napjainkban a reneszánszukat élik, és az ezzel kapcsolatos kutatások is már több évtizedet ölelnek fel. Ennek ellenére mind ez idáig egy tanulmány sem szintetizálta a termelői piacok fogyasztóit vizsgáló korábbi kutatásokat, nem összegezte ezen fogyasztók legfontosabb - empirikusan igazolt - jellemzőit. Tanulmányunk a szisztematikus szakirodalom-feldolgozás eszközeit használva egyszerre elemzi a rendelkezésre álló nemzetközi és a hazai szakirodalmat, s ehhez összegyűjti a tudományos folyóiratokban elérhető, empirikus felmérésen alapuló információkat. 21 országból származó 111 tanulmány eredményei alapján elemezi a fogyasztókat. Az eredmények egyértelműen homogén fogyasztói csoportot jeleznek, hiszen 27 fő jellemzőt azonosítottunk, amelyek szerint leírhatók a termelői piacok fogyasztói. A tanulmány a különböző érintettek számára (termelők, szervezők, üzemeltetők, politikai döntéshozók) fogalmazza meg a legfontosabb következtetéseket, valamint vázolja a további lehetséges kutatások irányvonalát is.
Tárgyszavak:Társadalomtudományok Gazdálkodás- és szervezéstudományok magyar nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
folyóiratcikk
Megjelenés:Közgazdasági Szemle. - 71 : 3 (2024), p. 255-274. -
További szerzők:Török Áron (közgazdász) Czine Péter (1994-) (közgazdász) Maró Gréta Maró Zalán Márk
Pályázati támogatás:FK 137602
Egyéb
Internet cím:Szerző által megadott URL
DOI
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

2.

001-es BibID:BIBFORM106513
Első szerző:Maró Gréta
Cím:Termelői piacok az egyetemi campuson / Maró Gréta, Czine Péter, Maró Zalán Márk, Török Áron
Dátum:2022
ISSN:2064-8839 2631-1380
Megjegyzések:Short food supply chains are increasingly studied areas of international studies. Many see their spread as the solution to sustainability in agriculture. One of its defining sales channels is farmers' markets, their number has grown dramatically in Hungary in recent years. Many studies analyse the consumers of farmers' markets worldwide, but only a few studies examine the relationship of university students with farmers' markets. However, there are examples of this in the USA; it is even typical that farmer's market is organized on university campuses. University students are not typical buyers of farmers' markets, but they will be the consumers of the future, so it is worth examining their habits and needs. With the help of a questionnaire filled out by 382 university students, we investigate whether there is a difference between the food shopping habits of the university students examined in previous studies and the ones analysed in the current study. Do they have clearly identifiable habits of purchasing on the farmer's market? Is there a demand to organize farmers' markets on university campuses in Hungary? The food shopping habits of university students studying in Hungary are largely the same as the habits of university students examined by previous research. For university students, the price, comfort, the selection, and quality aspects of the products dominate. 31% of the university students, who filled out the questionnaire, have never shopped at a farmer's market; while among those, who purchase there food, only 21% do this regularly. The main obstacle for non-regular shoppers is the distance from farmers' markets, which can be solved by organizing farmers' markets on university campuses. 95% of the sample is open to this, so it would be worthwhile to conduct separate research for each university and put the positive results into practice.
Tárgyszavak:Társadalomtudományok Gazdálkodás- és szervezéstudományok magyar nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
folyóiratcikk
termelői piac
egyetemisták
élelmiszervásárlás
Egyesült Államok
Magyarország
Megjelenés:Táplálkozásmarketing. - 9 : 2 (2022), p. 41-56. -
További szerzők:Czine Péter (1994-) (közgazdász) Maró Zalán Márk Török Áron (közgazdász)
Internet cím:Szerző által megadott URL
DOI
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

3.

001-es BibID:BIBFORM106040
035-os BibID:(cikkazonosító)16757 (WOS)000904129100001 (Scopus)85144929293
Első szerző:Maró Gréta
Cím:Eliciting University Students' Attitudes towards Farmers' Markets: The Hungarian Case / Maró Gréta, Czine Péter, Maró Zalán Márk, Török Áron
Dátum:2022
ISSN:2071-1050
Megjegyzések:Short food supply chains are increasingly investigated areas of international studies. One of its defining sales channels is the farmers' market, the number of which has grown substantially in Hungary in recent years. Many studies analyze the consumers of farmers' markets worldwide, but only a few examine the relationship of university students with farmers' markets. Although university students are not typical customers of farmers' markets, it is essential to investigate their habits since they are the consumers of the future. Based on a questionnaire survey among Hungarian university students (n = 262), the price, convenience, selection, and quality aspects of the products dominate. We also identified clusters based on food purchasing criteria: (1) price-sensitive consumers, (2) health-conscious consumers, and (3) brand-loyal consumers. The main obstacle for non-regular buyers is the distance from farmers' markets, which can be solved by organizing farmers' markets on university campuses. 95% of the sample is open to this, so it would be worthwhile to conduct independent research for each university and put the positive results into practice.
Tárgyszavak:Társadalomtudományok Gazdálkodás- és szervezéstudományok idegen nyelvű folyóiratközlemény külföldi lapban
folyóiratcikk
Megjelenés:Sustainability. - 14 : 24 (2022), p. 1-16. -
További szerzők:Czine Péter (1994-) (közgazdász) Maró Zalán Márk Török Áron (közgazdász)
Pályázati támogatás:ÚNKP-22-4-II
Egyéb
Internet cím:Szerző által megadott URL
DOI
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

4.

001-es BibID:BIBFORM117668
035-os BibID:(cikkazonosító)e35 (WoS)001131905400001 (Scopus)85182984721
Első szerző:Maró Zalán Márk
Cím:Profiling the consumers of farmers' markets : a systematic review of survey-based empirical evidence / Zalán Márk Maró, Gréta Maró, Zsófia Jámbor, Péter Czine, Áron Török
Dátum:2023
ISSN:1742-1705
Megjegyzések:Although research on the consumers of farmers' markets spans four decades, no prior study has reviewed the most important characteristics of this consumer segment. Our study collects all the survey-based empirical information available in academic journals listed by WoS and Scopus. Based on the outcomes of 103 studies from 21 countries, consumers are described according to their sociographic characteristics and economic, environmental, and social para- meters. Results clearly indicate a homogeneous group, with minor variation mainly due to regional specificities, and identify 27 very typical characteristics. The study identifies key implications for managers and policymakers and provides an agenda for further research.
Tárgyszavak:Társadalomtudományok Gazdálkodás- és szervezéstudományok idegen nyelvű folyóiratközlemény külföldi lapban
folyóiratcikk
Megjelenés:Renewable Agriculture And Food Systems. - 38 (2023), p. 1-20. -
További szerzők:Maró Gréta Jámbor Zsófia (közgazdász) Czine Péter (1994-) (közgazdász) Török Áron (közgazdász)
Pályázati támogatás:FK137602
Egyéb
Internet cím:Szerző által megadott URL
DOI
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

5.

001-es BibID:BIBFORM111281
035-os BibID:(cikkazonosító)104878 (WoS)000993800200001 (Scopus)85154057553
Első szerző:Maró Zalán Márk
Cím:The roles of geographic indication and ethnocentrism in the preferences of Central European spirit consumers: The case of pálinka / Zalán Márk Maró, Péter Balogh, Péter Czine, Áron Török
Dátum:2023
ISSN:0950-3293
Megjegyzések:The purpose of this study is to examine consumer preferences towards a Central European alcoholic beverage possessing a Geographical Indication (GI), paying special attention to the role of ethnocentrism in decision-making. Pálinka is one of the best-known products in Hungary, and the regulation and perception of the product have undergone significant changes in recent years. A total of 1,000 Hungarian consumers, taken to be representative of the Hungarian alcohol consumer population, participated in the study using an online survey. A discrete choice model was applied, including a latent variable (ethnocentrism). Willingness to pay (WTP) calculations were also carried out for the product attributes examined. The presence of the most important identified product attributes (brand, GI, production method) indicated on the bottle all have a positive effect on consumer preferences; moreover, higher WTP also applies. As the level of ethnocentrism increases, the level of utility ascribed to the GI-labelled product also increases. The level of ethnocentrism is significantly higher among respondents over 60 and lower among those with higher education and who are urban. In previous literature, very little attention has been given to discrete choice experiments (DCEs) on alcoholic products, even in the case of pálinka's direct competitors (mainly whisky and vodka). Our study, however, clearly indicates that it is possible to segment the market based on different product attributes and ethnocentrism.
Tárgyszavak:Társadalomtudományok Gazdálkodás- és szervezéstudományok idegen nyelvű folyóiratközlemény külföldi lapban
folyóiratcikk
Pálinka
Alcoholic beverage
Geographical indication
Ethnocentrism
Hybrid choice modelling
Megjelenés:Food Quality And Preference. - 108 (2023), p. 1-13. -
További szerzők:Balogh Péter (1970-) (agrármérnök) Czine Péter (1994-) (közgazdász) Török Áron (közgazdász)
Pályázati támogatás:FK 137602
Egyéb
ÚNKP-21-3-I-CORVINUS-22
Egyéb
Internet cím:Szerző által megadott URL
DOI
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

6.

001-es BibID:BIBFORM110380
035-os BibID:(Scopus)85152401335
Első szerző:Maró Zalán Márk
Cím:What is inside the bottle? - Factors influencing pálinka consumption / Zalán Márk Maró, Áron Török, Péter Balogh, Péter Czine
Dátum:2023
ISSN:1804-1930
Megjegyzések:Pálinka is the national spirit of Hungary and is in possession of the geographical indication of the European Union, but it used to be listed as a poor-quality product for a long time. The turnaround in this field began in the early 2000s. The aim of this study is to analyse the behaviour and attitudes regarding the purchase and consumption of pálinka and, to assess the product-related awareness of Hungarian consumers who like this particular spirit. Based on the literature, the knowledge of Hungarian consumers about pálinka is rather low, which is confirmed by the results of our questionnaire survey of 1,000 people. Furthermore, based on the results obtained, participants in the pálinka sector are more likely to understand how important certain product attributes that are perceived by consumers when purchasing pálinka. In order to increase the awareness of the spirit, it is essential to get to know the consumers, which can be followed by a well- positioned marketing strategy from both the government and corporate side.
Tárgyszavak:Társadalomtudományok Gazdálkodás- és szervezéstudományok idegen nyelvű folyóiratközlemény külföldi lapban
folyóiratcikk
Pálinka
spirit
Hungary
consumer survey
knowledge
geographical indication
Megjelenés:Agris On-line Papers in Economics and Informatics. - 15 : 1 (2023), p. 83-98. -
További szerzők:Török Áron (közgazdász) Balogh Péter (1970-) (agrármérnök) Czine Péter (1994-) (közgazdász)
Internet cím:Szerző által megadott URL
DOI
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

7.

001-es BibID:BIBFORM099900
035-os BibID:(Scopus)85135521222
Első szerző:Maró Zalán Márk
Cím:Pálinkavásárlási preferenciák vizsgálata a magyar fogyasztók körében - egy diszkrét választási modell építése / Maró Zalán Márk, Török Áron, Balogh Péter, Czine Péter
Dátum:2022
ISSN:0039-0690
Tárgyszavak:Társadalomtudományok Gazdálkodás- és szervezéstudományok magyar nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
folyóiratcikk
Megjelenés:Statisztikai Szemle. - 100 : 1 (2022), p. 44-67. -
További szerzők:Török Áron (közgazdász) Balogh Péter (1970-) (agrármérnök) Czine Péter (1994-) (közgazdász)
Pályázati támogatás:EFOP-3.6.3-VEKOP-16-2017-00007
EFOP
Internet cím:Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
DOI
Szerző által megadott URL
Borító:
Rekordok letöltése1