CCL

Összesen 10 találat.
#/oldal:
Részletezés:
Rendezés:

1.

001-es BibID:BIBFORM091300
Első szerző:Drótos László
Cím:The education of web archiving / László Drótos, Márton Németh
Dátum:2018
Tárgyszavak:Természettudományok Matematika- és számítástudományok előadáskivonat
könyvrészlet
education
web archiving
e-learning
NETLAB
IIPC
Megjelenés:CDA 2018 Trvalá udržateľnosť a perspektívy ďalšieho rozvoja LTP archívov / ed. Tomková Katarina. - p. 108-116.
További szerzők:Németh Márton (1978-) (digitális könyvtári szakember, történész, európa-tanulmányok szakértő)
Internet cím:Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

2.

001-es BibID:BIBFORM090900
Első szerző:Drótos László
Cím:Egyedi mentésekre szolgáló webarchiváló szoftverek / Drótos László, Németh Márton
Dátum:2020
ISSN:1216-6804
Tárgyszavak:Műszaki tudományok Informatikai tudományok magyar nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
folyóiratcikk
Megjelenés:Könyv, könyvtár, könyvtáros. - 29 : 12 (2020), p. 3-11. -
További szerzők:Németh Márton (1978-) (digitális könyvtári szakember, történész, európa-tanulmányok szakértő)
Internet cím:Szerző által megadott URL
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

3.

001-es BibID:BIBFORM090767
Első szerző:Drótos László
Cím:A webarchiválás oktatása / Drótos László, Németh Márton
Dátum:2018
Tárgyszavak:Természettudományok Matematika- és számítástudományok előadáskivonat
könyvrészlet
Megjelenés:Networkshop 2018 konferenciakötet / szerk. Tick József, Kokas Károly, Holl András. - p. 31-37.
További szerzők:Németh Márton (1978-) (digitális könyvtári szakember, történész, európa-tanulmányok szakértő)
Internet cím:Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
DOI
Szerző által megadott URL
Borító:

4.

001-es BibID:BIBFORM090756
Első szerző:Drótos László
Cím:Az OSZK-ban folyó kísérleti webarchiválási projekt első évének tapasztalatai / Drótos László, Németh Márton
Dátum:2018
ISSN:0041-3917 1586-2984
Megjegyzések:Az Országos Széchényi Könyvtárban az OKR (Országos Könyvtári Rendszer)1 kifejlesztése keretében 2017-2018 között zajlik egy kísérleti projekt azzal céllal, hogy Magyarországon is megteremtsük a nyilvános webhelyek tömeges archiválásának és hosszú távú megőrzésének feltételeit, elsősorban az ehhez a munkához szükséges informatikai infrastruktúrát és szakértelmet. Ezen a téren több mint 20 éves lemaradást kell ledolgoznunk, mert például az amerikai nonprofit szervezet, az Internet Archive (IA) már 1996 óta foglalkozik ezzel, és azóta példáját számos országban követték, létrehoztak nemzeti, kormányzati vagy intézményi webarchívumokat, gyakran könyvtári, levéltári irányítással vagy közreműködéssel. Az OSZK-ban a 2000-es évek közepén merült fel egy magyar internet archívum (MIA) ötlete, de az ezt előkészítő munka feltételei csak 2017 tavaszán kezdtek megteremtődni. Az egri Networkshop első napján rendezett műhelymunka vitaindító előadásában a 2018 áprilisáig eltelt egy év fejleményeiről számoltunk be, s ezeket az eredményeket és tapasztalatokat foglaljuk össze ebben a cikkben.
Tárgyszavak:Műszaki tudományok Informatikai tudományok konferenciacikk
folyóiratcikk
Megjelenés:Tudományos és műszaki tájékoztatás. - 65 : 7-8 (2018), p. 389-400. -
További szerzők:Németh Márton (1978-) (digitális könyvtári szakember, történész, európa-tanulmányok szakértő)
Internet cím:Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

5.

001-es BibID:BIBFORM091756
Első szerző:Németh Márton (digitális könyvtári szakember, történész, európa-tanulmányok szakértő)
Cím:Web Archives as a Research Subject / Németh Márton, Drótos László
Dátum:2019
Megjegyzések:Initial discussions about web archiving are mainly focusing on the archiving workflow, the technical details of the archiving process and several curatorial tasks that are appearing in this context. A good overview is being offered about these basic topics in the preface of (Brügger and Schroeder, 2017) Even an overview was offered also on this perspective in the 2018 Bobcatsss Conference (Drótos and Németh, 2018). In this paper we would like to highlight another major perspective of web archiving. The web archived material can be defined as a major research subject itself. Our aim by this article is to offer an overview about several new research disciplinary frameworks, perspectives based on the studying of web archives. Librarians, archivists, information scientists, professionals in Digital Humanities, data scientists and IT-developers can work together on analysing large archived web corpora focusing on several structural and content-based features. New scientific disciplines have emerged through these research activities in the past ten years such as web history (Brügger, 2009). The major focus in this sense to find out new perspectives, outcomes from a historical perspective by analysing selected segments of the archived web content. Focusing on the history of the web itself is also a relevant research topic (Brügger, 2016; Brügger et al., 2017). A new type of collaboration is appearing among historians and data scientists by combining quantitative data science analysis, data visualization, and other data research methods and tools with qualitative historical research activities. (Ben-David, Amram and Bekkerman, 2018; Brügger, 2013; Brügger and Schroeder, 2017; Ogden, Halford and Carr, 2017) Furthermore web archive is appearing itself as a large dataset and as a whole a major research target of research projects in big data analysis field. (Lnenicka, Hovad and Komarkova, 2015; Maemura, Becker and Milligan, 2016). In a close relationship 472 BOBCATSSS 2019 OSIJEK with data science-based research activities a major challenge in information retrieval field the ways of application of semantic web tools in order to ensure effective retrieval of the archived materials based on the meaning of information can be found in a web corpus (Demidova et al., 2014; Fafalios et al.,2018; Fafalios, Kasturia and Nejdl, 2018; Gossen, Demidova and Risse, 2016; Souza et al., 2015).
ISBN:978-953-314-121-3
Tárgyszavak:Bölcsészettudományok Irodalom- és kultúratudományok előadáskivonat
könyvrészlet
Megjelenés:Information and technology transforming lives: connection, interaction, innovation : Proceedings of the XXVII. BOBCATSS Symposium / ed. Gordana Gašo, Mirna Gilman Ranogajec, Jure Žilić, Madeleine Lundman. - p. 471-478. -
További szerzők:Drótos László
Internet cím:Szerző által megadott URL
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

6.

001-es BibID:BIBFORM091467
035-os BibID:(WoS)000428151900037 (Scopus)85047147803
Első szerző:Németh Márton (digitális könyvtári szakember, történész, európa-tanulmányok szakértő)
Cím:Hungarian web archiving pilot project in the National Széchényi Library / Márton Németh, László Drótos
Dátum:2017
ISBN:9781538612644
Tárgyszavak:Természettudományok Matematika- és számítástudományok előadáskivonat
könyvrészlet
Megjelenés:2017 8TH IEEE International Conference on Cognitive Infocommunications : CogInfoCom. - p. 209-211. -
További szerzők:Drótos László
Internet cím:DOI
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

7.

001-es BibID:BIBFORM091299
Első szerző:Németh Márton (digitális könyvtári szakember, történész, európa-tanulmányok szakértő)
Cím:How to catalogue a web archive? Some solutions for metadata management at the web harvesting pilot project of National Széchényi Library, Hungary / Márton Németh, László Drótos
Dátum:2018
ISBN:9788022346047
Tárgyszavak:Természettudományok Matematika- és számítástudományok előadáskivonat
könyvrészlet
web archiving
metadata
cataloguin
Megjelenés:Information Interactions 2018 : International conference on digital environment and information science : Book of Abstracts / ed. Jela Steinerová, Katarína Buzová. - p. 10. -
További szerzők:Drótos László
Internet cím:Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Szerző által megadott URL
Borító:

8.

001-es BibID:BIBFORM091247
Első szerző:Németh Márton (digitális könyvtári szakember, történész, európa-tanulmányok szakértő)
Cím:Metadata Management and Future Plans to Generate Linked Open Data in the Hungarian Web Archiving Pilot Project / Márton Németh, László Drótos
Dátum:2019
ISSN:1335-793X 1336-0779
Tárgyszavak:Természettudományok Matematika- és számítástudományok idegen nyelvű folyóiratközlemény külföldi lapban
folyóiratcikk
Megjelenés:ITLib. - 2 (2019), p. 38-44. -
További szerzők:Drótos László
Internet cím:Szerző által megadott URL
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

9.

001-es BibID:BIBFORM090872
Első szerző:Németh Márton (digitális könyvtári szakember, történész, európa-tanulmányok szakértő)
Cím:Web-Archiving : responsibility of Public Collections in the Preservation of the Digital Culture / Márton Németh, László Drótos
Dátum:2018
ISBN:978-9934-18-353-9
Tárgyszavak:Természettudományok Matematika- és számítástudományok előadáskivonat
könyvrészlet
Megjelenés:Bobcatsss 2018 Riga : The power of reading : proceedings / eds. Lelde Petrovska, Baiba Ivane-Kronberga, Zane Meldere. - p. 124-126. -
További szerzők:Drótos László
Internet cím:Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

10.

001-es BibID:BIBFORM090758
Első szerző:Németh Márton (digitális könyvtári szakember, történész, európa-tanulmányok szakértő)
Cím:A blended learning-based curriculum on Web archiving in the national Széchényi library / Márton Németh, László Drótos
Dátum:2019
ISSN:2059-5816
Megjegyzések:Purpose National Szechenyi Library is introducing a new blended learning-based curriculum model on Web archiving for public collection professionals. The purpose of this paper is to describe this curriculum concept together with its international context. Design/methodology/approach A qualitative case study is being offered. The concept of the curriculum applying the results of an international questionnaire of the International Internet Preservation Consortium. A detailed curriculum structure is being presented together with a brief description of the major professional/ methodological concepts. It is based on constructive pedagogical approach. Based on the same general approach, some major methodological differences among the on-site and e-learning elements of curriculum design are also being described. Findings There is a high need to offer trainings in Web archiving filed to digital library professionals throughout Europe. A complex curriculum is highly needed to different target groups by various course delivery forms. The course concept offers a solid base; however, the structure of the curriculum has to reflect to the differences of specific methodological requirements in on-site and e-learning environments. A main goal of the study is describing the possibility to build-up that kind of hibrid blended learning-based training structure. Based on the described curriculum trainings are starting on April 2019. Sharing practical experiences about practical training activities based on this course structure can initiate further discussion on web archiving education field in the future. Research limitations/implications - This paper would like to imitate some further discussions about methodological issues by developing education and training curricula onWeb archiving in various European countries. By the framework of the Training Working Group of the International Internet Preservation Consortium, these proposed discussions can be elaborated. Practical implications - The main practical implications are to encourage other partner libraries by the framework of the Training Working Group of International Internet Preservation Consortium to build-up similar training programmes and to plan various collaborative activities in this field. Social implications - The proposed curriculum aims to acquire some major skills and competences on web archiving field by librarians from both the research library and public library sectors. The course can be available to museum professionals and archivists [...]. The main goal is to learn to build-up small-scale web archiving projects in local, institutional environments in Hungary. It is quite necessary to preserve Web documents and other materials that are reflecting to the life of the local society. The social impact of preserving the local Web history can be overwhelming in the future.
Tárgyszavak:Természettudományok Matematika- és számítástudományok idegen nyelvű folyóiratközlemény külföldi lapban
folyóiratcikk
Education
e-learning
Blended learning
Curriculum
Web archiving
Onsite training
Public collections
Megjelenés:Digital Library Perspectives. - 35 : 2 (2019), p. 97-114. -
További szerzők:Drótos László
Internet cím:Szerző által megadott URL
DOI
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:
Rekordok letöltése1