CCL

Összesen 4 találat.
#/oldal:
Részletezés:
Rendezés:

1.

001-es BibID:BIBFORM103644
Első szerző:Józsa Krisztián
Cím:Kismackó: Az elsajátítási motiváció és a végrehajtó funkció új, számítógépes mérési eljárása / Józsa Krisztián, Karen C. Barrett, Kis Noémi, Józsa Gabriella, George A. Morgan
Dátum:2017
Megjegyzések:Kutatások azt mutatják, hogy az elsajátítási motivációnak és a végrehajtó funkciónak fontos szerepe van a későbbi iskolai teljesítményben. A szakirodalom szerint ezek a tényezők erősebb prediktív erővel bírnak az iskolai sikerességre, mint az intelligencia. Az elsajátítási motivációnak nincsenek számítógépes vizsgálati eljárásai, a laboratóriumi vizsgálati módszerei pedig nem alkalmasak nagymintás adatfelvételekre, óvodai, iskolai alkalmazásra. A végreható funkciónak ugyan elérhető néhány számítógép-alapú vizsgálata Magyarországon, de ezek nem fedik le teljesen annak komponenseit. Ezért egy új, számítógép-alapú mérőeszköz kidolgozását tűztük ki célul (Barrett és Józsa, 2016; Józsa, Barrett és Morgan, 2016). Az új számítógépes mérőeszköz 3-8 éves gyermekek számára készült, ami játékos feladathelyzetbe ágyazva vizsgálja az elsajátítási motivációt és a végreható funkciót, valamint a betű- és számismeretet. A gyermekek narrátora Kismackó, aki angolul vagy magyarul beszél attól függően, hogy a kísérletvezető melyik nyelvet választja ki. A feladatokat úgy fejlesztettük ki, hogy azok illeszkedjen mind a magyar, mind az amerikai kultúrához. Ennek érdekében az előmérések során mindkét országból gyűjtöttünk adatokat. Az előzetes eredmények arra utalnak, hogy a kifejlesztett mérőeszköz feladatai megbízhatóan működnek és validak. A tabletekre optimalizált új mérőeszköz egyaránt alkalmas kutatási kérdések megválaszolására, és óvodai, iskolai gyakorlati felhasználásra. Előadásunkban ezt az új számítógép-alapú mérőeszköz mutatjuk be.
ISBN:978-615-5657-02-3
Tárgyszavak:Bölcsészettudományok Neveléstudományok előadáskivonat
könyvrészlet
elsajátítási motiváció
végrehajtó funkció
számítógép-alapú mérés
mérőeszközfejlesztés
Megjelenés:Innováció, kutatás, pedagógusok. HuCER 2017 : Absztrakt kötet. - p. 104. -
További szerzők:Barrett, Karen Caplovitz Kis Noémi Józsa Gabriella (1976-) Morgan, George A.
Internet cím:Szerző által megadott URL
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

2.

001-es BibID:BIBFORM103643
Első szerző:Józsa Krisztián
Cím:Development and Initial Evaluation of an Individualized Moderately Challenging Computer-tablet Mastery Motivation Measure for 3?8 year-olds / Krisztián Józsa, Karen Caplovitz Barrett, Gabriella Józsa, Noémi Kis, George A. Morgan
Dátum:2017
ISSN:2062-9605 2064-2199
Megjegyzések:This paper describes information about the development of a new computer-based, individualized mastery motivation assessment and reports results from a study using the assessment with a sample of 274 children aged 3-8 years in Hungarian kindergartens and elementary schools. Mastery motivation as an important characteristic in early childhood, in part because it is a predictor of later cognitive and school performance. In the present study, each child was given four number search and four letter search tasks that varied in assumed difficulty for their age from easy to hard. Results suggest that the children enjoyed the tasks and varied meaningfully in persistence in matching target numbers or letters from an array. As the tasks increased in assumed difficulty, children spent more time searching, but were less successful and made more errors in matching the letters or numbers. Mastery motivation scores were calculated based on each child's computer-calculated persistence on the tasks that were actually moderately challenging for that child. This individualized persistence score was significantly correlated with teachers' and experimenters' ratings of persistence, providing support for the measure's criterion/construct validity. These results support the promise of the tasks as part of a school readiness assessment to predict children's school performance.
Tárgyszavak:Bölcsészettudományok Neveléstudományok idegen nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
folyóiratcikk
motivation
child development
computer-assisted testing
mastery motivation
individualized tasks
moderately challenging
mastery tasks
Megjelenés:Hungarian Educational Research Journal. - 7 : 2 (2017), p. 106-126. -
További szerzők:Barrett, Karen Caplovitz Józsa Gabriella (1976-) Kis Noémi Morgan, George A.
Internet cím:Szerző által megadott URL
DOI
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

3.

001-es BibID:BIBFORM103609
Első szerző:Józsa Krisztián
Cím:Design, development and application of focus app for assessment of school readiness / Józsa Krisztián, Amukune Stephen, Józsa Gabriella, Barrett Karen C.
Dátum:2022
Megjegyzések:School readiness predicts both school and life success, so measuring it effectively is extremely important [1]. Current school readiness tests focus on pre-academic skills; however, mastery motivation (MM: persistent, focus on trying to do a task [2], and executive functions (EF; planful self-control [3]) are also crucial [1], [4], [5]. The purpose of this paper is to provide an overview of the chronological development of Finding Out Children's Unique Strengths (FOCUS App; [6] ) which was initially designed for Hungarian and US cultures. FOCUS App is a game-like tablet-based assessment of two Approaches to Learning (ATL) domains, Mastery Motivation (MM) and Executive Functions (EF) and pre-academic skills for 3-8-year-old children. To measure these competencies, FOCUS has a total of seven tasks. Tasks 1 and 2 assess two pre-academic skills. Tasks 3-5 are letter and number search tasks designed to assess MM, operationalised as the child's persistence during moderately challenging tasks. Tasks 6 and 7 are primarily designed to assess EFs and provide MM measures based on a modified version of the dimensional card change sorting tasks (DCCS: [7]). Task 3-7 assess Approaches to Learning. The development of the FOCUS App started with face to face testing using paper-based prototypes designed to simulate the computer tablet screens. These pilot tests were successful in assessing number and letter search but not emotions. The level of difficulty was improved, and computer-based tasks were developed. The first version of FOCUS was released in 2017 for testing, piloting and evaluation. This version was web-based, developed on the .net platform and collected data on pre-academic skills, MM and EF. This version was in English and Hungarian. Due to internet connectivity challenges in schools, the second version was released in 2018, which was offline, tablet-based, and built on the Android platform. This version collected video recordings that enable the assessment of participants' task persistence and emotional expressions [6]. Two other adaptations have been designed, the Hebrew and Kenyan versions. We are now designing a feedback module that will provide real-time results to the user during school readiness tests. FOCUS App has several advantages over other similar apps. First, it assesses more than one domain. Second, it has adopted the Evidence Centred Design which provides evidence for tasks undertaken by children [8]. Third, it is computer game-based to make it fun for the children and to automate the process of data collection using a narrator that gives instructions. Moreover, the tasks are individualised, thus increasing the ability of the app to offer individualised interventions. Lastly, unlike other tools that have adopted the Dimensional Change Card Sort task (DCCS; [7],) the FOCUS app does not use reaction time to measure difficulty at higher levels
ISBN:978-84-09-37758-9
Tárgyszavak:Bölcsészettudományok Neveléstudományok előadáskivonat
könyvrészlet
FOCUS App
Mastery Motivation
Executive Functions
Tablet-based Assessment
Megjelenés:NTED2022: 16th annual International Technology, Education and Development Conference. Sharing the Passion for Learning / ed. L. Gómez Chova, A. López Martínez, I. Candel Torres. - p. 4903-4910. -
További szerzők:Amukune, Stephen Józsa Gabriella (1976-) Barrett, Karen Caplovitz
Internet cím:Szerző által megadott URL
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

4.

001-es BibID:BIBFORM103606
Első szerző:Józsa Krisztián
Cím:FOCUS teszt: új, számítógép-alapú vizsgálati eszköz 3-8 éves gyermekek számára / Józsa Krisztián, Barrett Karen C., Józsa Gabriella, Morgan Georg A.
Dátum:2019
ISSN:2063-9945
Megjegyzések:A tanulmány a FOCUS (Finding Out Children's Unique Strengths) tesztet ismerteti. A számítógép-alapú új mérőeszköz 3?8 éves kor között vizsgálja az elsajátítási motivációt, a végrehajtó funkciót, valamint a betű- és számismeretet. Ezek fontos komponensei az alapvető tanulási lépcsőknek (ATL). E tényezőknek jelentős szerepe van az iskolai tanulás sikerességében. A tanulmány bemutatja a FOCUS teszt kidolgozásának az elméleti hátterét, a mérőeszköz felépítését, szubtesztjeit. Beszámol az első próbamérés tapasztalatairól. Ennek során 12 óvodás gyermek egyéni verbális vizsgálatával került sor a feladatok kipróbálására. A második próbamérésben már a számítógép-alapú változatot alkalmaztuk, a mintát 3?8 éves gyermekek alkották, összesen 247 fő. Az új mérőeszköz megfelelő reliabilitásúnak és validitásúnak bizonyult. Az online változatot követően elkészült az offline mobil applikáció is. A webalapú mérőeszköz és az applikáció angol és magyar nyelven érhető el. A tanulmány zárása röviden kitér a teszt további fejlesztésére, a tervezett kutatási felhasználásra
Tárgyszavak:Bölcsészettudományok Neveléstudományok magyar nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
folyóiratcikk
FOCUS
alapvető tanulási lépcsők
elsajátítási motiváció
végrehajtó funkció,
számítógép-alapú értékelés
Megjelenés:Gyermeknevelés. - 7 : 2-3 (2019), p. 111-124. -
További szerzők:Barrett, Karen Caplovitz Józsa Gabriella (1976-) Morgan, George A.
Internet cím:Szerző által megadott URL
DOI
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:
Rekordok letöltése1