CCL

Összesen 1 találat.
#/oldal:
Részletezés:
Rendezés:

1.

001-es BibID:BIBFORM103617
Első szerző:Janurik Márta
Cím:A zenei észlelés, a zenei reprodukció és a végrehajtó funkció összefüggése óvodáskorban / Janurik Márta, Szabó Norbert, Józsa Gabriella, Józsa Krisztián
Dátum:2020
Megjegyzések:A végrehajtó funkció (executive functions; EF) felelős a gondolatok és a viselkedés tudatos irányításáért; alkomponense a munkamemória, a gátlás és a kognitív flexibilitás (Jaschke et al., 2018; Józsa ? Józsa, 2018). Az EF-nek jelentős szerepe van az iskolai teljesítményben (Best et al., 2009). Viszonylag kevés kutatás vizsgálta a zenei programok hatását az EF fejlődésére, azonban ezek a kutatások a hangszertanulást is magába foglaló zenetanulás pozitív hatását mutatták ki az összetevőire: a kognitív képességekre és a munkamemóriára (pl. Slevc et al., 2016), a gátlásra (pl. Bugos ? De Marie, 2017) és a tervezésre (Jaschke et al., 2018). Az összetettebb hangszeres zenei képességek alapját a zenei észlelés és reprodukció képezi. Ennek ellenére csak egyetlen olyan empirikus vizsgálatot ismerünk, amely a zenei észlelés és a végrehajtó funkciók fejlettsége közötti kapcsolatot vizsgálta (Janurik et al., 2019). A zenei hangok hallás utáni feldolgozása, észlelése fokozott figyelmet igényel. A reprodukciós készségek, a dallam és a tapsolás ritmusának hallás utáni visszaadása szintén összetett tevékenységek, melyek fejlődése már kisgyermekkorban megkezdődik. Kutatásunk célja ezért a zenei észlelés, és a zenei reprodukció, valamint a végrehajtó funkció kapcsolatának vizsgálata óvodáskorban. A 122 óvodáskorú gyermek (átlagéletkor 5 év és 9 hónap, 55% -ban fiúk) tableten oldotta meg a teszteket. A végrehajtó funkciót a FOCUS teszttel mértük (lásd Józsa ? Barrett ? Morgan, 2017), mely két végrehajtó funkció feladatot foglal magában, a memóriajátékot és a kártyaszortírozó játékot (Cronbach-? = 0,88). A zenei teszt két részből áll. (1) Hallás utáni megkülönböztetés: hangmagasság-észlelés (dallam-, hangmagasság-, akkord diszkrimináció, 44 item, Cronbach-? = 0,81) és időbeli észlelés (ritmus-, tempó diszkrimináció: 12 item, Cronbach-? = 0,69); (2) Reprodukció: ritmustapsolás (7 item, Cronbach-? = 0,88); éneklés (14 item, Cronbach-? = 0,93). Szignifikáns összefüggést kaptunk a zenei hallás utáni megkülönböztetés komponensei (hangmagasság-észlelés és időbeli észlelés, r = 0,31, p = 0,001) között, valamint a hallás utáni megkülönböztetés és reprodukció (r = 0,49, p < 0,001) között. A végrehajtó funkció két dimenziója között a korreláció mérsékelt volt (r = 0,28, p = 0,029). Közepes korrelációt (r = 0,51, p < 0,001) találtunk a munkamemória (memóriajáték) közepesen nehéz feladatai és a zenei reprodukció között. A gátlásnak és a kognitív flexibilitásnak (kártyaszortírozó játék) mind a zenei észleléssel (r = 0,42 és r = 0,50 közötti, p < 0,001) mind pedig a reprodukcióval (r = 0,36 és r = 0,48 közötti, p < 0,001) közepes korrelációi mutathatók ki. A gátlást és kognitív flexibilitást mérő feladattal az időbeli észlelésnek r = 0,35 (p < 0,001) erősségű kapcsolata volt kimutatható. Eredményeink igazolják a zenei képességek és a végrehajtó funkció kapcsolatát az ötéves gyermekek körében. Ez alapján feltételezhetjük, hogy óvodai zenei fejlesztő játékokkal a végrehajtó funkció fejlődését is elősegíthetjük.
ISBN:978-963-490-258-4
Tárgyszavak:Bölcsészettudományok Neveléstudományok előadáskivonat
könyvrészlet
zenei képességek
végrehajtó funkció
kora gyermekkor
Megjelenés:Család a nevelés és az oktatás fókuszában : absztraktkötet : XX. Országos Neveléstudományi Konferencia Debrecen, 2020. november 5-7. / szerk. Engler Ágnes, Rébay Magdolna, Tóth Dorina Anna. - p. 212. -
További szerzők:Szabó Norbert Józsa Gabriella (1976-) Józsa Krisztián
Internet cím:Szerző által megadott URL
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:
Rekordok letöltése1