CCL

Összesen 4 találat.
#/oldal:
Részletezés:
Rendezés:

1.

001-es BibID:BIBFORM113442
Első szerző:Kóródi Kitti
Cím:A Serdülő Reziliencia Skála (READ-H) fiatal felnőtt mintán való alkalmazása / Kóródi Kitti, Szél Erzsébet
Dátum:2021
Megjegyzések:A reziliencia azt a képességet jelenti, amivel az egyén a hátrányokkal és nehézségekkel szemben ellenálló tud lenni (Rutter, 2006). Az utóbbi időben a rezilienciával kapcsolatos kutatások a protektív és a rizikófaktorok, valamint a környezet kapcsolatának oda-vissza ható kapcsolatát hangsúlyozzák. Mérésére legtöbbször a felnőttek körében validált Connor?Davidson-féle Reziliencia Skálát használják (Kiss et al., 2015). Azonban további kutatásaink szempontjából szükség volt egy olyan mérőeszközre is, amely serdülők és fiatal felnőttek körében is megfelelően alkalmazható, továbbá részletesebb képet ad az egyén protektív tényezőiről. Így döntöttünk a READ (Resilience Scale for Adolescents, Hjmedal et al., 2006) kérdőív magyar nyelven történő validálása mellett; a kérdőív megbízhatóságát több nemzetközi szakirodalmi eredmény támasztja alá (Kelly et al., 2017; Ruvelcaba-Romero et al., 2015; Stratta et al., 2012). Vizsgálatunk célja a Serdülő Reziliencia Skála (READ-H) faktorstruktúrájának feltárása, megerősítése és konstruktív validitásának alátámasztása volt fiatal felnőtt mintán. Kutatásunkban N=672 fiatal felnőtt vett részt (Méletkor=21,9 év; SD=4,05; Nférfi=186, Nnő=486), akik egy nagyobb kutatás részeként a Képességek és Nehézségek Kérdőívet (SDQ), a SOC rövidített változatát és a Serdülő Reziliencia Skálát (READ-H) is kitöltötték. Eredményeink szerint a kérdőív struktúrája kis mértékben eltért, de tartalmilag megegyezik az eredeti kérdőív módosított struktúrájával (Askeland et al., 2019), amelyet a megerősítő faktorelemzés is alátámasztott (?2 (323)=1058,55; p<0,001; CFI=0,94; TLI=0,92; RMSEA=0,06). Az így kialakított öt faktor: a Célorientáció, a Családi összetartozás, a Társas kompetencia, a Társas támogatás és a Magabiztosság. A faktorok külön-külön megfelelő megbízhatósággal rendelkeznek, együttesen pedig kiváló megbízhatóságot mutatnak (?=0,94). Nemi különbségek a Társas kompetencia alskálákon mutathatók ki, mindkettőn a férfiak átlaga magasabb. A READ-H pontszáma és a SOC alskálái (szándékos- és veszteségszelekció, optimalizáció, kompenzáció) között szignifikáns, pozitív összefüggés állítható fel. Továbbá az SDQ kérdőív problémaviselkedéssel összefüggő alskáláival szingifikáns, negatív irányú kapcsolat mutatható ki, vagyis a reziliencia alacsonyabb foka a hiperaktivitással, az érzelmi tünetekkel, a kortársproblémákkal és a viselkedésbeli problémákkal van összefüggésben. A proszociális viselkedés ugyanakkor egyértelműen együttjár a magasabb rezilienciával. Eredményeink együttesen alátámasztják a Serdülő Reziliencia Skála konvergens validitását és nemcsak serdülő, hanem fiatal felnőtt mintán való alkalmazhatóságát is, így a READ-H egy megbízható mérőeszközt jelenthet a további kutatásokban.
ISBN:9789633068335
Tárgyszavak:Bölcsészettudományok Pszichológiai tudományok előadáskivonat
könyvrészlet
reziliencia
társas kompetencia
szándékos önszabályozás
Megjelenés:XXI. Országos Neveléstudományi Konferencia: A neveléstudomány válaszai a jövő kihívásaira : Absztraktkötet / szerk. Molnár Gyöngyvér, Tóth Edit. - p.122. -
További szerzők:Szél Erzsébet (1977-) (pszichológus)
Internet cím:Szerző által megadott URL
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

2.

001-es BibID:BIBFORM111242
035-os BibID:(Scopus)85144874667
Első szerző:Kóródi Kitti
Cím:A Serdülő Reziliencia Kérdőív (READ) magyar nyelvű adaptációja / Kóródi, Kitti; Szél, Erzsébet; Szabó, Éva
Dátum:2022
ISSN:0025-0279 1588-2799
Tárgyszavak:Bölcsészettudományok Pszichológiai tudományok magyar nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
folyóiratcikk
Megjelenés:Magyar Pszichologiai Szemle. - 77 : 4 (2022), p. 483-505. -
További szerzők:Szél Erzsébet (1977-) (pszichológus) Szabó Éva
Internet cím:Szerző által megadott URL
DOI
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

3.

001-es BibID:BIBFORM111245
035-os BibID:(Scopus)85120778137
Első szerző:Szabó Éva
Cím:Facing the Inevitable: The Effects of Coronavirus Disease Pandemic and Online Teaching on Teachers' Self-Efficacy, Workload and Job Satisfaction / Szabó, Éva; Kóródi, Kitti; Szél, Erzsébet; Jagodics, Balázs
Dátum:2022
ISSN:2165-8714
Tárgyszavak:Bölcsészettudományok Pszichológiai tudományok idegen nyelvű folyóiratközlemény külföldi lapban
folyóiratcikk
Megjelenés:European Journal of Educational Research. - 11 : 1 (2022), p. 151-162. -
További szerzők:Kóródi Kitti Szél Erzsébet (1977-) (pszichológus) Jagodics Balázs
Internet cím:Szerző által megadott URL
DOI
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

4.

001-es BibID:BIBFORM113437
035-os BibID:(Scopus)85162949879
Első szerző:Szél Erzsébet (pszichológus)
Cím:A mentalizáció multidimenzionális kérdőívének (MMQ) magyar nyelvű adaptációja serdülők és fiatal felnőttek körében / Szél, Erzsébet; Kóródi, Kitti; Gori, Alessio; Jámbori, Szilvia; Szabó, Éva
Dátum:2023
ISSN:0025-0279 1588-2799
Megjegyzések:Háttér A mentalizáció a társas együttműködés optimalizálásának sajátos, többdimenziós eszköze, harmonikus működése jelzi az interperszonális és önszervező készségek megfelelő működését. A Mentalizáció multidimenzionális kérdőívének eredeti olasz nyelvű változata a serdülőkori mentalizáció színvonalát vizsgálja. Célunk egy olyan kérdőív validálása volt, amely lehetőséget ad a mentalizálás pozitív aspektusainak, személyes erőforrásainak feltárására. Módszer A vizsgálatban összesen 1477 fő vett részt, serdülők (N = 850, Méletkor = 16,42, SD = 1,54) és fiatal felnőttek (N = 627, Méletkor = 23,75, SD = 3,43), ebből 39% férfi és 61% nő, az átlagéletkor 19,53 év (SD = 4,41). A résztvevők kitöltötték a Mentalizáció multidimenzionális kérdőívének magyar változata mellett a Multidimenzionális Társas Támogatás kérdőívet, Az általános énhatékonyság és a Rosenberg Önértékelés Skálát. A szegényes mentalizáció vizsgálatához bevontuk a Torontói Alexitímia Skálát és a Barratt-féle Impulzivitás Skálát. Ellenőriztük a kérdőív szerkezetét és megbízhatóságát, illetve a többi demográfiai és pszichológiai változóval való kapcsolatát. Eredmények Vizsgálatunk megerősítette az eredeti hatfaktoros, bifaktoros szerkezetet, amelyet a reflektivitás, énerő, kapcsolati összehangolódás, kapcsolati diszkomfort, bizalmatlanság és érzelmi diszkontroll skálák alkotnak, a teljes kérdőív 33?tételt tartalmaz. A többszempontú varianciaanalízis szignifikáns főhatást mutatott ki a korosztály tekintetében, ugyanakkor a korosztály és a nem kereszthatás is szignifikánsnak bizonyult. A mentalizáció sikerességét jelző alskálái pozitív irányú összefüggést jeleznek az énhatékonysággal és az önértékeléssel, és negatív irányú kapcsolat látható az impulzivitás és az alexitímia skáláival. A szegényes mentalizációt jelző alskálák esetén ezek az összefüggések fordított irányúak. Következtetések Az eredmények alapján a kérdőív alkalmas a serdülők és fiatal felnőttek mentalizációjának vizsgálatára. A Cronbach-alfa-mutatók alapján a kérdőív belső megbízhatósága megfelelő mértékű, alkalmas további kutatásokban való alkalmazásra.
Tárgyszavak:Bölcsészettudományok Pszichológiai tudományok magyar nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
folyóiratcikk
mentalizáció, serdülőkor, fiatal felnőtt, MMQ
Megjelenés:Magyar Pszichologiai Szemle. - 78 : 2 (2023), p. 221-249. -
További szerzők:Kóródi Kitti Gori, Alessio Jámbori Szilvia Szabó Éva
Internet cím:Szerző által megadott URL
DOI
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:
Rekordok letöltése1