CCL

Összesen 2 találat.
#/oldal:
Részletezés:
Rendezés:

1.

001-es BibID:BIBFORM065556
Első szerző:Katschthaler, Karl (irodalmár, germanista)
Cím:Nathan in Jerusalem : Gotthold Ephraim Lessing, Jacques Derrida, Jean Améry und ein Gespenst / Karl Katschthaler
Dátum:2016
Megjegyzések:Gotthold Ephraim Lessing's dramatic poem Nathan the Wise was part of enlightenment's struggle for religious tolerance and especially the famous "ring parable" is known as a speech promoting peaceful coexistence of the three religions of the book. In this paper Iwill try to contextualize the parable told by Nathan to sultan Saladin in regard to Nathan's position within the prevalent power structure and to find an answer to the question, what the play as a whole can tell us about our own time. This will be done with a deconstructive approach focussing on what is not said in the text.
Tárgyszavak:Bölcsészettudományok Irodalom- és kultúratudományok idegen nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
deconstruction
tolerance
enlightenment
German literature
spectre
eschatological messianism
Megjelenés:Werkstatt. - 11 (2016), p. 143-152. -
Internet cím:Szerző által megadott URL
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

2.

001-es BibID:BIBFORM013315
Első szerző:Katschthaler, Karl (irodalmár, germanista)
Cím:Latente oder explizite Theatralität? : György Kurtágs "Kafka-Fragmente" auf der Bühne / Karl Katschthaler
Dátum:2010
ISSN:1585-3667
Megjegyzések:The present article uses a performative approach to György Kurtág's Kafka Fragments op. 24. This cycle of 40 pieces for soprano and violin is based on fragments from Franz Kafka's texts and some parts of the score show theatrical elements, gestures, mimics and even proxemics. By giving scenic instructions in the score the composer ignores his own prohibition on the use of any theatrical means, which was valid for his works before op. 24 - now he opens his works up for the stage. After a brief exploration of the genre cycle and of it's relationship to the song cycles of the 19th century on the one hand and to the fragmentarism of the romantics (Schumann) and the moderns (Webern) on the other hand, I focus on the question, whether the work requires a staged performance or it has to be performed within the conventions of the song recital. After answering this question I analyse and compare the stagings of the Kafka Fragments by Peter Sellar and by Antoine Gindt with regard to their treatment of the score.
Tárgyszavak:Bölcsészettudományok Irodalom- és kultúratudományok idegen nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
Kurtág
Kafka
Sellars
Gindt
theatricality
performance
staging
fragmentarism
Megjelenés:Werkstatt : Internet-Zeitschrift für germanistische und vergleichende Kultur- und Literaturwissenschaft. - 5 (2010), p. 1-30. -
Internet cím:Szerző által megadott URL
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:
Rekordok letöltése1