CCL

Összesen 4 találat.
#/oldal:
Részletezés:
Rendezés:

1.

001-es BibID:BIBFORM100005
Első szerző:Benke Mária Magdolna (okl. közgazdász)
Cím:Learning regions for resilience in Hungary: challenges and opportunities / Benke Magdolna, Czimre Klára, Forray R. Katalin, Kozma Tamás, Márton Sándor, Teperics Károly
Dátum:2018
Megjegyzések:Our study reconsiders the results of the LeaRn (Learning Regions in Hungary: From Theory to Reality) research project, focusing on the potential contribution of learning regions to regional resilience. After drawing attention to some key points of the theoretical background of learning regions and resilience, we present the results of the statistical examination of the spatial centres of learning and identify the potential learning regions in Hungary. Finally, we explain the main findings of case studies which indicated (if not proved) the connection between successful community learning and socio-economic resiliency. The complex indicator and map of learning regions convey important messages about the conditions and potentials of the evolution of learning regions, learning cities and learning communities in Hungary including the area of regional resilience. Our hypothesis, therefore, is that learning regions in Hungary have the potential for becoming resilient regions as a consequence of the geographic, cultural and social proximity. The study offers evidence to confirm the role of the LeaRn Index set up for the Hungarian learning patterns in this process. Comparing the learning patterns of the Hungarian settlements with socio-economic indicators allows us to conclude that those regions which are more open to learning have better economic indicators and well-being indexes.
ISBN:978 1 7864 3 218 6
Tárgyszavak:Társadalomtudományok Regionális tudományok könyvfejezet
könyvrészlet
Megjelenés:Resilience, Crisis and Innovation Dynamics / ed. Tüzin Baycan, Hugo Pinto. - p. 68-89. -
További szerzők:Czimre Klára (1974-) (geográfus) Forray R. Katalin (1942-) Kozma Tamás (1939-) (nevelésszociológus) Márton Sándor (1965-) (matematikus) Teperics Károly (1963-) (geográfus)
Internet cím:Szerző által megadott URL
DOI
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

2.

001-es BibID:BIBFORM109275
Első szerző:Márkus Edina (andragógus, művelődési és felnőttképzési menedzser)
Cím:Investigating learning communities - Methodological background / Edina Márkus, Károly Teperics, Sándor Márton
Dátum:2019
Megjegyzések:Our research attempts to examine the role of learning, adult learning and community learning in overcoming disadvantages; the ways and means by which a community might break out of its disadvantaged situation; the forms of learning in the region that may contribute to development. We differentiates 4 fields of learning: formal, non-formal, cultural and community learning. This study attempts to present the methodological background. The first phase involves investigation by the indices: the area, population, migration balance, ageing index, rate of unemployment of the region (mostly township) under survey, as well as the proportion of unemployed young job-seekers, the number of enterprises in operation for 1000 residents (pieces), number of registered NGOs for 1000 residents (pieces). These indices were acquired by the data collection procedures of Hungarian statistics and are reliably available in the long run, in a time series analysis. As a second stage, taking as a point of departure the data of the LeaRn index generated in the Learning Regions in Hungary research, we attempt to describe the situation of the township from the aspect of learning. With the help of the LeaRn database the township results are compared with national averages, the standing of the settlements in the township are examined and compared to townships of similar social and economic standing. We attempt to provide an answer to the question what the similarities and differences could mean.
ISBN:978-963-318-785-2
Tárgyszavak:Társadalomtudományok Szociológiai tudományok tanulmány, értekezés
könyvrészlet
formal learning
non-formal-learning
cultural learning
Megjelenés:Learning Communities and Social Innovations / szerk. Kozma Tamás , Márkus Edina. - p. 25-33. -
További szerzők:Teperics Károly (1963-) (geográfus) Márton Sándor (1965-) (matematikus)
Internet cím:Szerző által megadott URL
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

3.

001-es BibID:BIBFORM085519
Első szerző:Márkus Edina (andragógus, művelődési és felnőttképzési menedzser)
Cím:A tanuló közösségek vizsgálata : módszertani háttér / Márkus Edina, Teperics Károly, Márton Sándor
Dátum:2019
ISSN:0133-2597
Megjegyzések:Tanulmányunkban arra vállalkozunk, hogy a Közösségi tanulás és társadalmi innováció kutatásunk módszertani hátterét bemutassuk. A kutatás keretében azt vizsgáljuk, hogy milyen szerepe van a tanulásnak, a felnőttek tanulásának, a közösségi tanulásnak a hátrányok leküzdésében. A közösség a hátrányos helyzetből milyen utakon, módokon keresheti a kitörést? A tanulás hogyan járul hozzá egy településrész, település, térség fejlesztéséhez, felzárkóztatásához; kisebb-nagyobb közösség átalakulásához, hogyan jelenik meg benne az egymástól tanulás, tudásátadás (tanuló közösségek)? Hogyan jelenik meg valamilyen közösségi alapú, együttműködésen alapuló újdonság, társadalmi újítás? Társadalmi újítás alatt Bradford (2004), Ferguson (2017), Kozma (2018) megközelítéséhez hasonlóan olyan új társadalmi tevékenységet értünk, amely egy probléma megoldását célozza, miközben új társadalmi magatartásokat, attitűdöket alakít ki. A tanulmányban a vizsgálat módszereit, vizsgálati szempontjait mutatjuk be.
Tárgyszavak:Bölcsészettudományok Neveléstudományok magyar nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
folyóiratcikk
Megjelenés:Kultúra és Közösség. - 10 : 1 (2019), p. 21-26. -
További szerzők:Teperics Károly (1963-) (geográfus) Márton Sándor (1965-) (matematikus)
Internet cím:Szerző által megadott URL
DOI
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

4.

001-es BibID:BIBFORM080331
Első szerző:Teperics Károly (geográfus)
Cím:A tanulóvárosok és régiók területi megjelenése és társadalmi-gazdasági mutatókkal való kapcsolata Magyarországon / Teperics Károly, Szilágyiné Czimre Klára, Márton Sándor József
Dátum:2016
ISSN:1216-3384 1419-8827
Tárgyszavak:Bölcsészettudományok Neveléstudományok magyar nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
folyóiratcikk
Megjelenés:Educatio. - 25 : 2 (2016), p. 245-259. -
További szerzők:Czimre Klára (1974-) (geográfus) Márton Sándor (1965-) (matematikus)
Pályázati támogatás:K-101867
OTKA
Internet cím:Szerző által megadott URL
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:
Rekordok letöltése1