Összesen 1 találat.
#/oldal:
Részletezés:
Rendezés:

1.

001-es BibID:BIBFORM107865
Első szerző:Nagy Luca Zsuzsa (pszichológus)
Cím:Társadalmi célú reklámok laikus értékelésének feltáró vizsgálata / Nagy Luca, Balázs Katalin
Dátum:2021
ISSN:1419-872X
Megjegyzések:Háttér és célkitűzések: A kvalitatív vizsgálat célja a társadalmi célú reklámra (TCR) vonatkozó laikus percepciók fiatal felnőttek körében történő vizsgálata; a TCR-meghatározások legjellemzőbb elemeinek, valamint a hatáselemeknek a vizsgálata. A kutatás központi kérdése, hogy a szakirodalom által megnevezett tényezők azonosak-e a laikusok által fontosnak tartott szempontokkal, valamint ha vannak eltérések, azok milyen jellegűek. Módszer: Nyolc fókuszcsoportos alkalommal a vizsgálati személyek 1,5-2 órás ülések során társadalmi célú reklámokat idéztek fel, magát a fogalmat definiálták, közösen véleményeztek kivetített TCR-eket; valamint kisebb csoportokban kinyomtatott reklámokat csoportosítottak. A vizsgálatban 55 egyetemi hallgató vett részt. Eredmények: Az interjúk szövegének tartalomelemzése alapján a reklámok értékelésekor elsődleges a vizuális látvány, a kiváltott érzelem; a megjelenített probléma komolysága; valamint az, hogy milyen célcsoport számára készült a TCR. A vizsgálati személyek véleménye alapján a reklámmal való ismétlődő találkozás növeli a reklám felidézésének valószínűségét, valamint rontja a megítélést. A személyek gyakran nyilvánítottak érzelmeket, de olykor attribúciókként utaltak rájuk, azaz azt fejezték ki, hogy a reklám mit akar kiváltani belőlük; valamint képesek voltak beszámolni a túlzó ingerek kiváltotta ellenállásról, hárításról is. A kísérleti személyek által említett TCR-definíciók nagyban hasonlítanak a szakirodalmi definíciókhoz. Következtetések: A fókuszcsoportos adatok alapján a laikus befogadók képesek megnevezni a társadalmi célú reklámüzenetek céljait, megítélni a reklámok hatékonyságát, működési módját, rájuk vonatkozó hatásait. A vizsgálati személyek ilyen jellegű tudatossága alapján - legalábbis ebben a célcsoportban - az önbevalláson alapuló megkérdezés releváns válaszokkal szolgálhat a reklámvizsgálatok során.
Tárgyszavak:Bölcsészettudományok Pszichológiai tudományok magyar nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
folyóiratcikk
társadalmi célú reklám
laikus percepció
reklámfeldolgozás
reklámhatásosság
Megjelenés:Alkalmazott Pszichológia. - 21 : 4 (2021), p. 29-52. -
További szerzők:Balázs Katalin (1979-) (pszichológus, pszichológia tanár)
Internet cím:DOI
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:
Rekordok letöltése1