Magyar
Toggle navigation
Tudóstér
Magyar
Tudóstér
Keresés
Egyszerű keresés
Összetett keresés
CCL keresés
Egyszerű keresés
Összetett keresés
CCL keresés
Böngészés
Saját polc tartalma
(
0
)
Korábbi keresések
Összesen 1 találat.
#/oldal:
12
36
60
120
Rövid
Hosszú
MARC
Részletezés:
Rendezés:
Szerző növekvő
Szerző csökkenő
Cím növekvő
Cím csökkenő
Dátum növekvő
Dátum csökkenő
1.
001-es BibID:
BIBFORM115319
Első szerző:
Pornói Imre (gyógypedagógus)
Cím:
Az átnevelés gondolatának aspektusai a XX. század első felében / Pornói Imre
Dátum:
2023
Megjegyzések:
Az átnevelés gondolatának aspektusai a XX. század első felében A kutatás az átnevelés fogalmának és gyakorlatának alakulásával foglalkozik az 1920-1950 közötti korszakban, 1945 előtt A jövő Útjain, Lélektani tanulmányok, a Magyar Paedagógia, a Néptanítók Lapja, az Országos Középiskolai Tanáregyesület Közlönye, 1945-1950 között pedig az Embernevelés, az Ifjúság, a Köznevelés, a Századok, a Szikra, az Ifjúmunkás, a Pajtás és a Szabad ifjúság átneveléssel foglalkozó cikkeinek és tanulmányainak elemző feldolgozásával. A vizsgált korszakban társadalmi, kulturális, szociális átneveléssel találkozhatunk Kanadában az őslakos indián gyermekekkel kapcsolatosan, s Magyarországon a javítóintézetekben és a patronázs-rendszerben Az ideológiai alapú átnevelés gondolata és gyakorlata jelentkezett többek között a Szovjetunióban a lenini-sztálini kommunista ideológia kötelezővé tételében, Magyarországon az 1920-as években, az egészségesebb életfelfogás kialakításában, s a második világháborút követően, nyugaton a polgári demokrácia kiépítésének megkezdésében, keleten a szovjet típusú hatalomgyakorlás elfogadtatásában. Az átnevelés pedagógiai érintettségével találkozhatunk Alfred Adlernél, aki az iskolai nevelés feladatát a legtöbb gyermeknél szükségessé váló átnevelésben látta. Karl Cornelius Rothe 1929-ben megjelent Die Umerziehung (Átnevelés) című könyvében az átnevelés feladataként nevezte meg mindannak a lerombolását és leépítését, melyet az addigi nevelésben rossznak tartottak, melyeket újakkal kellett pótolni, illetve helyettesíteni. A Nemesné M.Márta által főszerkesztett Jövő Útjain c. pedagógiai folyóiratban 1936-ban a tanárt, mint az átnevelés megszervezőjét mutatták be. Robert Dottrens 1936-ban az új nevelés megvalósítását a módszereknek és a szociális-kulturális céloknak a demokratikus társadalom munkájára, a kötelességek felelős vállalására, valamint az egyéni és kollektív szabadságának tiszteletére való felkészítést emelte ki. Wágner Lilla 1947-ben a régi és hamis ismeretek helyreigazításának és az új ismeretek tanításának egyensúlyát emelte ki a felnőttek átnevelésével kapcsolatban. Ebben az olcsó népújság szerepét emelte ki, míg Ortutay Gyula a rádió felvilágosító, de nem átlátszóan oktató célját emelte ki. Az átnevelés pszichológiai hátteréhez kapcsolódóan 1927-ben a Tolnai Új Lexikona a lelki átnevelésben határozta meg a pszichoanalitikus gyógyítás lényegét, míg Anna Freud az UNESCO 1947-es párizsi pedagógiai kiállításán társadalomlélektani alapon foglalkozott a háborús szenvedések által megnyomorított gyermekek átnevelésével.
ISBN:
9789634905349
Tárgyszavak:
Bölcsészettudományok
Neveléstudományok
előadáskivonat
könyvrészlet
Megjelenés:
Interdiszciplináris pedagógia és a korszakváltás bizonytalansága : XIII. Kiss Árpád emlékkonferencia: tartalmi összefoglalók. / szerk. Buda, András, Kiss, Endre. - p. 40. -
Internet cím:
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:
Saját polcon:
Rekordok letöltése
1
Corvina könyvtári katalógus v8.2.27
© 2023
Monguz kft.
Minden jog fenntartva.