Bejelentkezés
Magyar
Toggle navigation
Tudóstér
Bejelentkezés
Magyar
Tudóstér
Keresés
Egyszerű keresés
Összetett keresés
CCL keresés
Egyszerű keresés
Összetett keresés
CCL keresés
Böngészés
Saját polc tartalma
(
0
)
Korábbi keresések
CCL parancs
CCL
Összesen 4 találat.
#/oldal:
12
36
60
120
Rövid
Hosszú
MARC
Részletezés:
Rendezés:
Szerző növekvő
Szerző csökkenő
Cím növekvő
Cím csökkenő
Dátum növekvő
Dátum csökkenő
1.
001-es BibID:
BIBFORM123256
Első szerző:
Czine Péter (közgazdász)
Cím:
The role of ethnocentrism in relation to national and geographical indication products - The case of Hungarian pálinka / Péter Czine, Péter Balogh, Áron Török, Zalán Márk Maró
Dátum:
2024
ISSN:
2666-1543
Megjegyzések:
Consumer ethnocentrism plays a key role in the markets of developed countries when governments take protectionist measures due to economic crises and downturns. Consumer ethnocentrism appears to be stronger in relation to the choice and purchase of food and beverages. The purpose of the current study is to investigate the relationship between consumer ethnocentrism and socio-demographic characteristics in the case of a Hungarian national ?geographical indication` (GI) spirit called pálinka. The literature emphasises the importance of testing the impact of consumer ethnocentrism on different products, and research on national and GI products is quite limited. Although pálinka is one of the best-known products in Hungary, the perception and quality of the alcoholic beverage have undergone significant changes in recent decades. The analysed sample, representative of the Hungarian alcoholconsuming population, contains the answers of 760 respondents. Consumers' Ethnocentric Tendencies Scale items were used to cluster consumer groups with different perceptions using latent profile analysis (LPA). According to the results, consumer ethnocentrism remains a significant issue in the Hungarian pálinka market despite growing globalisation and consumers` openness to foreign products. There is a higher level of ethnocentrism with national and GI products, which needs to be taken into account by market participants. With the help of cluster analysis, four consumer groups with different socio-demographic characteristics were identified. The results may help actors in the pálinka industry and their competitors (e.g., vodka and whiskey producers and distributors) to understand the Hungarian alcohol market and related consumer groups in respect of ethnocentrism.
Tárgyszavak:
Társadalomtudományok
Gazdálkodás- és szervezéstudományok
idegen nyelvű folyóiratközlemény külföldi lapban
folyóiratcikk
consumer ethnocentrism
CETSCALE
national product
GI product
geographical indication
pálinka
latent profile analysis
Megjelenés:
Journal of Agriculture and Food Research. - [Epub ahead of print] : - (2024), p. 101344-. -
További szerzők:
Balogh Péter (1970-) (agrármérnök)
Török Áron (közgazdász)
Maró Zalán Márk
Internet cím:
Szerző által megadott URL
DOI
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:
Saját polcon:
2.
001-es BibID:
BIBFORM111281
035-os BibID:
(WoS)000993800200001 (Scopus)85154057553
Első szerző:
Maró Zalán Márk
Cím:
The roles of geographic indication and ethnocentrism in the preferences of Central European spirit consumers: The case of pálinka / Zalán Márk Maró, Péter Balogh, Péter Czine, Áron Török
Dátum:
2023
ISSN:
0950-3293
Megjegyzések:
The purpose of this study is to examine consumer preferences towards a Central European alcoholic beverage possessing a Geographical Indication (GI), paying special attention to the role of ethnocentrism in decision-making. Pálinka is one of the best-known products in Hungary, and the regulation and perception of the product have undergone significant changes in recent years. A total of 1,000 Hungarian consumers, taken to be representative of the Hungarian alcohol consumer population, participated in the study using an online survey. A discrete choice model was applied, including a latent variable (ethnocentrism). Willingness to pay (WTP) calculations were also carried out for the product attributes examined. The presence of the most important identified product attributes (brand, GI, production method) indicated on the bottle all have a positive effect on consumer preferences; moreover, higher WTP also applies. As the level of ethnocentrism increases, the level of utility ascribed to the GI-labelled product also increases. The level of ethnocentrism is significantly higher among respondents over 60 and lower among those with higher education and who are urban. In previous literature, very little attention has been given to discrete choice experiments (DCEs) on alcoholic products, even in the case of pálinka's direct competitors (mainly whisky and vodka). Our study, however, clearly indicates that it is possible to segment the market based on different product attributes and ethnocentrism.
Tárgyszavak:
Társadalomtudományok
Gazdálkodás- és szervezéstudományok
idegen nyelvű folyóiratközlemény külföldi lapban
folyóiratcikk
Pálinka
Alcoholic beverage
Geographical indication
Ethnocentrism
Hybrid choice modelling
Megjelenés:
Food Quality And Preference. - 108 (2023), p. 1-13. -
További szerzők:
Balogh Péter (1970-) (agrármérnök)
Czine Péter (1994-) (közgazdász)
Török Áron (közgazdász)
Pályázati támogatás:
FK 137602
Egyéb
ÚNKP-21-3-I-CORVINUS-22
Egyéb
Internet cím:
Szerző által megadott URL
DOI
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:
Saját polcon:
3.
001-es BibID:
BIBFORM110380
035-os BibID:
(Scopus)85152401335
Első szerző:
Maró Zalán Márk
Cím:
What is inside the bottle? - Factors influencing pálinka consumption / Zalán Márk Maró, Áron Török, Péter Balogh, Péter Czine
Dátum:
2023
ISSN:
1804-1930
Megjegyzések:
Pálinka is the national spirit of Hungary and is in possession of the geographical indication of the European Union, but it used to be listed as a poor-quality product for a long time. The turnaround in this field began in the early 2000s. The aim of this study is to analyse the behaviour and attitudes regarding the purchase and consumption of pálinka and, to assess the product-related awareness of Hungarian consumers who like this particular spirit. Based on the literature, the knowledge of Hungarian consumers about pálinka is rather low, which is confirmed by the results of our questionnaire survey of 1,000 people. Furthermore, based on the results obtained, participants in the pálinka sector are more likely to understand how important certain product attributes that are perceived by consumers when purchasing pálinka. In order to increase the awareness of the spirit, it is essential to get to know the consumers, which can be followed by a well- positioned marketing strategy from both the government and corporate side.
Tárgyszavak:
Társadalomtudományok
Gazdálkodás- és szervezéstudományok
idegen nyelvű folyóiratközlemény külföldi lapban
folyóiratcikk
Pálinka
spirit
Hungary
consumer survey
knowledge
geographical indication
Megjelenés:
Agris On-line Papers in Economics and Informatics. - 15 : 1 (2023), p. 83-98. -
További szerzők:
Török Áron (közgazdász)
Balogh Péter (1970-) (agrármérnök)
Czine Péter (1994-) (közgazdász)
Internet cím:
Szerző által megadott URL
DOI
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:
Saját polcon:
4.
001-es BibID:
BIBFORM099900
035-os BibID:
(Scopus)85135521222
Első szerző:
Maró Zalán Márk
Cím:
Pálinkavásárlási preferenciák vizsgálata a magyar fogyasztók körében - egy diszkrét választási modell építése / Maró Zalán Márk, Török Áron, Balogh Péter, Czine Péter
Dátum:
2022
ISSN:
0039-0690
Tárgyszavak:
Társadalomtudományok
Gazdálkodás- és szervezéstudományok
magyar nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
folyóiratcikk
Megjelenés:
Statisztikai Szemle. - 100 : 1 (2022), p. 44-67. -
További szerzők:
Török Áron (közgazdász)
Balogh Péter (1970-) (agrármérnök)
Czine Péter (1994-) (közgazdász)
Pályázati támogatás:
EFOP-3.6.3-VEKOP-16-2017-00007
EFOP
Internet cím:
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
DOI
Szerző által megadott URL
Borító:
Saját polcon:
Rekordok letöltése
1
Corvina könyvtári katalógus v10.1.21-SNAPSHOT
© 2024
Monguz kft.
Minden jog fenntartva.