CCL

Összesen 10 találat.
#/oldal:
Részletezés:
Rendezés:

1.

001-es BibID:BIBFORM072910
Első szerző:Kiss Virág Ágnes (közgazdász, oktatáskutató)
Cím:A fenntartható fejlődés értékei és az egészségtudatos életstílus elemzése középiskolás diákok körében / Kiss Virág Ágnes, Kovács Sándor, Szakály Zoltán
Dátum:2016
ISSN:2064-8839
Megjegyzések:Health, together with the social- and natural environment has become the most importantand core value recently. The current research would like to explore the presence ofsustainable development related values and the elements of health consciousness amongthe consumption behaviour of secondary school students. The aim of the first part is toprovide an overview of conscious consumption, sustainable development and the literal researchesconnected to this particular generation. In the second part of the work, we present the results ofa research made between April 2015 and 2016 involving 1 002 students of 13 institutions. Duringthe selection, we kept in mind to choose institutions of all different profiles (human, sport, art,general) and different types (grammar school, vocational high school, technical school). Duringcreating the questionnaire, the basis of the questions and statements since was the consumptiontrends that can be found in the literature sources as well. We analysed the data with the help offrequency indicators together with factor- and cluster analyses. During the primary examinations,we identified five factors that were created along with the values of the following behaviours:trend-following individualistic, health- and environmental conscious, authentic patriot, altruisticethicaland business ethical. With the help of them, we could name four well-divided groups afterthe cluster analysis, where the values of the created factors can be realised at different rates. Thegroups were the Trend-avoiding Conscious, the Responsibility-blamers, the Passive "freshmen" andthe Conscious individualists. The first group can be related to the trends of voluntary simplicity,whereas the fourth segment shows a strong similarity to the values of the LOHAS consumer group. These groups - and their different socio-demographic features - raise the attention to the fact thatknowledge, messages and examples-to-follow are worth conveying with a differentiated marketingcommunicational strategy. This secondary school generation undertakes their connection to theparticular sustainable and health conscious values, and ? at least in a theoretical field ? the majorityof the students admit their responsibility in shaping the environment and their own health. In thecase of conscious consumption, the peculiarities of this generation (digital, "Always on" generation)demand a quite new communicational approach in transporting messages and possibilities of act.
Tárgyszavak:Társadalomtudományok Gazdálkodás- és szervezéstudományok magyar nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
fenntartható fejlődés
fiatalok
egészségtudatosság
fogyasztói magatartás
LOHAS
Megjelenés:Táplálkozásmarketing. - 3 : 2 (2016), p. 41-62. -
További szerzők:Kovács Sándor (1978-) (matematika tanár) Szakály Zoltán (1965-) (agrár-közgazdász)
Internet cím:Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
DOI
Borító:

2.

001-es BibID:BIBFORM101506
Első szerző:Nábrádi Zsófia (pszichológus-közgazdász)
Cím:A húsfogyasztási szokások összefüggése az evési attitűdökkel a fiatal felnőtt korosztályban / Nábrádi Zsófia, Kovács Sándor, Szakály Zoltán
Dátum:2017
ISSN:1842-0206 2069-8887
Tárgyszavak:Társadalomtudományok Gazdálkodás- és szervezéstudományok magyar nyelvű folyóiratközlemény külföldi lapban
folyóiratcikk
Megjelenés:Management and Marketing. - EMOK klsz. (2017), p. 75-84. -
További szerzők:Kovács Sándor (1978-) (matematika tanár) Szakály Zoltán (1965-) (agrár-közgazdász)
Internet cím:Szerző által megadott URL
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

3.

001-es BibID:BIBFORM096823
Első szerző:Polereczki Zsolt (élelmiszer-marketing)
Cím:The characteristics of the consumption of medical herbs in Hungary / Polereczki Zsolt, Barna Fédra, Prokisch Lilla, Kovács Sándor, Kontor Enikő, Szakály Zoltán
Dátum:2019
Tárgyszavak:Társadalomtudományok Gazdálkodás- és szervezéstudományok idegen nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
folyóiratcikk
Megjelenés:Journal of Food Investigation. - 65 : 3 (2019), p. 2636-2644. -
További szerzők:Barna Fédra Kinga Prokisch Lilla Kovács Sándor (1978-) (matematika tanár) Kontor Enikő (1963-) (közgazdász) Szakály Zoltán (1965-) (agrár-közgazdász)
Internet cím:Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

4.

001-es BibID:BIBFORM096822
035-os BibID:(Scopus)85079894334
Első szerző:Polereczki Zsolt (élelmiszer-marketing)
Cím:A gyógynövény-fogyasztás jellemzői Magyarországon = The characteristics of the consumption of medicinal herbs in Hungary / Polereczki Zsolt, Barna Fédra, Prokisch Lilla, Kovács Sándor, Kontor Enikő, Szakály Zoltán
Dátum:2019
ISSN:0422-9576
Tárgyszavak:Társadalomtudományok Gazdálkodás- és szervezéstudományok magyar nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
folyóiratcikk
Megjelenés:Élelmiszervizsgálati Közlemények. - 65 : 3 (2019), p. 2618-2634. -
További szerzők:Barna Fédra Kinga Prokisch Lilla Kovács Sándor (1978-) (matematika tanár) Kontor Enikő (1963-) (közgazdász) Szakály Zoltán (1965-) (agrár-közgazdász)
Internet cím:Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

5.

001-es BibID:BIBFORM096932
Első szerző:Szakály Zoltán (agrár-közgazdász)
Cím:A felárfizetési hajlandóságot befolyásoló tényezők elemzése funkcionális élelmiszereknél / Szakály Zoltán, Soós Mihály, Kovács Sándor, Polereczki Zsolt
Dátum:2016
ISSN:0046-5518
Tárgyszavak:Társadalomtudományok Gazdálkodás- és szervezéstudományok magyar nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
folyóiratcikk
Megjelenés:Gazdálkodás. - 60 : 4 (2016), p. 305-321. -
További szerzők:Soós Mihály (1985-) (közgazdász) Kovács Sándor (1978-) (matematika tanár) Polereczki Zsolt (1980-) (élelmiszer-marketing)
Internet cím:Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

6.

001-es BibID:BIBFORM096742
035-os BibID:(WoS)000387847500006 (Scopus)84994182306
Első szerző:Szakály Zoltán (agrár-közgazdász)
Cím:Consumer attitudes toward genetic testing and personalised nutrition in Hungary / Szakály Z., Polereczki Zs., Kovács S.
Dátum:2016
ISSN:0139-3006 1588-2535
Tárgyszavak:Társadalomtudományok Gazdálkodás- és szervezéstudományok idegen nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
folyóiratcikk
Megjelenés:Acta Alimentaria. - 45 : 4 (2016), p. 500-508. -
További szerzők:Polereczki Zsolt (1980-) (élelmiszer-marketing) Kovács Sándor (1978-) (matematika tanár)
Internet cím:Szerző által megadott URL
DOI
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

7.

001-es BibID:BIBFORM089605
035-os BibID:(cikkazonosító)563
Első szerző:Szakály Zoltán (agrár-közgazdász)
Cím:The Effect of an Evaluative Label on Consumer Perception of Cheeses in Hungary / Szakály Zoltán, Soós Mihály, Balsa-Budai Nikolett, Kovács Sándor, Kontor Enikő
Dátum:2020
ISSN:2304-8158
Megjegyzések:Traditional strategies (such as education, economic incentives or prohibitions) targeted at altering dietary habits only influence health-conscious consumers. Less health-conscious consumers are less capable of self-regulatory behavior, therefore they are more likely to be influenced through perception. The present study aimed to examine how external cues such as labeling affect the consumer's perception of foods. The paper includes a case study based on an experiment. In the experiment the same cheese was tested with four different types of labeling (labeled "conventional", "low salt", "low fat" and "low salt and low fat"). It was found that the health halo effect worked in the case of cheese testing. In spite of all the samples being identical, the healthy samples were associated with considerably less sensory pleasure. The use of labels by the producers resulted in exactly the opposite effect to that intended. The experiment confirmed the efficiency of the application of this type of behavior-oriented nudge.
Tárgyszavak:Agrártudományok Élelmiszertudományok idegen nyelvű folyóiratközlemény külföldi lapban
folyóiratcikk
nudge
evaluative label
health-halo effect
consumer perception
cheese
Megjelenés:Foods. - 9 : 5 (2020), p. 1-21. -
További szerzők:Soós Mihály (1985-) (közgazdász) Balsa-Budai Nikolett (1993-) (PhD hallgató) Kovács Sándor (1978-) (matematika tanár) Kontor Enikő (1963-) (közgazdász)
Internet cím:Szerző által megadott URL
DOI
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

8.

001-es BibID:BIBFORM077998
035-os BibID:(WOS)000468715200010 (Scopus)85063271332
Első szerző:Szakály Zoltán (agrár-közgazdász)
Cím:A modified model of the willingness to pay for functional foods / Zoltán Szakály, Sándor Kovács, Károly Pető, Péter Huszka, Marietta Kiss
Dátum:2019
ISSN:0195-6663
Megjegyzések:The aim of this research was to develop a modified version of the Munene model summarizing the factors influencing willingness to pay for functional foods, adjusted to the Hungarian population. The questionnaire survey was conducted in 2014 in Hungary on a sample of 500 individuals, representative for gender, age, settlement type and region. Building blocks of the Munene model were examined and tested with a Latent Variable Path Analysis with the Partial Least Squares (LVPLS) model. According to the results, the strongest relationship in the modified model was identified between attitudes towards, and beliefs about, the attributes of functional foods, i.e. the more consumers believe in the health protecting effect of functional foods, the more positive their attitudes towards those foods, and the more they are willing to pay a premium for them. The highest explanatory power in the model was attributed to the attitudes towards functional foods, followed by beliefs about the attributes of functional foods, and then by consumer demographics. The modification of the original Munene model based on a Hungarian sample contributes to an examination of its usability and provides an example of how it can fit to another culture. Moreover, a comprehensive model including factors influencing WTP has not yet been developed among Hungarian consumers.
Tárgyszavak:Társadalomtudományok Gazdálkodás- és szervezéstudományok idegen nyelvű folyóiratközlemény külföldi lapban
folyóiratcikk
functional food
willingness to pay
WTP
consumer attitude
Megjelenés:Appetite. - 138 (2019), p. 94-101. -
További szerzők:Kovács Sándor (1978-) (matematika tanár) Pető Károly (1958-) (agrármérnök) Huszka Péter Kiss Marietta (1981-) (közgazdász)
Pályázati támogatás:EFOP-3.6.2-16-2017-00003
EFOP
Internet cím:Szerző által megadott URL
DOI
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

9.

001-es BibID:BIBFORM076637
035-os BibID:(WOS)000440938200006 (Scopus)85050686269
Első szerző:Szakály Zoltán (agrár-közgazdász)
Cím:Adaptation of the Food Choice Questionnaire: the case of Hungary / Szakály Zoltán, Kontor Enikő, Kovács Sándor, Popp József, Pető Károly, Polereczki Zsolt
Dátum:2018
ISSN:0007-070X
Megjegyzések:Purpose The purpose of this paper is to examine the applicability of the original 36-item Food Choice Questionnaire (FCQ) model developed by Steptoe et al. (1995) in Hungary. Design/methodology/approach The national representative questionnaire involved 1,050 individuals in Hungary in 2015. Several multivariable statistical techniques were applied for the analysis of the data: confirmatory factor analysis, principal component analysis, and cluster and Log-linear analysis. Findings The results indicate that the original nine-factor model is only partially applicable to Hungary. This study successfully managed to distinguish the following factors: health and natural content, mood, preparation convenience, price and purchase convenience, sensory appeal, familiarity, and ethical concern. The FCQ scales proved to be suitable for the description of clusters based on specific food choices and demographic characteristics. By using the factors, the following five clusters were identified: modern food enthusiast, tradition-oriented, optimizer, easy-choice and un-concerned, all of which could be addressed by public health policy with individually tailored messages. Originality/value The Hungarian testing process of the FCQ model contributes to an examination of its usability and provides the possibility of fitting the model to different cultures.
Tárgyszavak:Társadalomtudományok Közgazdaságtudományok idegen nyelvű folyóiratközlemény külföldi lapban
folyóiratcikk
Validity
Motives
Food choice
Questionnaire
Megjelenés:British Food Journal. - 120 : 7 (2018), p. 1474-1488. -
További szerzők:Kontor Enikő (1963-) (közgazdász) Kovács Sándor (1978-) (matematika tanár) Popp József (1955-) (közgazdász) Pető Károly (1958-) (agrármérnök) Polereczki Zsolt (1980-) (élelmiszer-marketing)
Internet cím:Szerző által megadott URL
DOI
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

10.

001-es BibID:BIBFORM074681
035-os BibID:(cikkazonosító)1763 (Scopus)85030455509 (WOS)000414896200093
Első szerző:Szakály Zoltán (agrár-közgazdász)
Cím:Attitudes of the Lifestyle of Health and Sustainability Segment in Hungary / Szakály Zoltán, Popp József, Kontor Enikő, Kovács Sándor, Pető Károly, Jasák Helga
Dátum:2017
ISSN:2071-1050
Megjegyzések:The aim of the research was to define the size of the Hungarian LOHAS (Lifestyle of Health and Sustainability) consumer group by analyzing its lifestyle based on sustainable values. To achieve this goal, a representative questionnaire-based survey was carried out involving 1000 individuals in Hungary. During the value-orientated research, 25 lifestyle statements were drawn up. According to the results, five value-based segments could be distinguished. The largest cluster, the young trend followers group, reflects the characteristics of the LOHAS consumers' lifestyle to the greatest extent. However, this segment cannot entirely be regarded as a consumer group devoted to LOHAS values, which is why a further segmentation of this group was necessary. As a result of this further segmentation, the third sub-cluster, which emphasizes the ethical (competence) statements the most, can be identified with the LOHAS consumer group, which makes up 8.7% of the Hungarian population. Further research is necessary to find out whether the situation regarding value orientation in Hungary is similar to that in other Eastern European countries whose social and cultural backgrounds are very similar. Revealing the values of the Lifestyle of Health and Sustainability segment contributes to the extension of the literature.
Tárgyszavak:Társadalomtudományok Gazdálkodás- és szervezéstudományok idegen nyelvű folyóiratközlemény külföldi lapban
folyóiratcikk
lifestyle
health
sustainability
attitudes
segmentation
Megjelenés:Sustainability. - 9 : 10 (2017), p. 1763-. -
További szerzők:Popp József (1955-) (közgazdász) Kontor Enikő (1963-) (közgazdász) Kovács Sándor (1978-) (matematika tanár) Pető Károly (1958-) (agrármérnök) Jasák Helga (1988-) (élelmiszermarketing)
Internet cím:Szerző által megadott URL
DOI
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:
Rekordok letöltése1