CCL

Összesen 6 találat.
#/oldal:
Részletezés:
Rendezés:

1.

001-es BibID:BIBFORM106291
Első szerző:Balázs-Földi Emese (emberi erőforrás tanácsadó)
Cím:A középiskolák szerepe a roma diákok továbbtanulásában / Balázs-Földi Emese, Galán Anita, Pornói Imre, Rákó Erzsébet, Soós Zsolt, Szabó Gyula
Dátum:2020
ISSN:1588-7227 2732-0154
Megjegyzések:Kutatásunk során célunk annak feltérképezése volt, hogy milyen tényezők segítik a roma szár- mazású, többségében hátrányos vagy halmozot- tan hátrányos helyzetű fiatalok felsőoktatás- ban történő továbbtanulását. Kiemelt célunk volt annak vizsgálata, hogy azon középiskolák, amelyek eredményesek voltak e diákok tovább- tanulásának segítésében, milyen módszereket, eszközöket alkalmaztak, ennek kapcsán fellel- hetőek-e jó gyakorlatok. A kutatásunk módszere ? a dokumentum és statisztikai adatelemzés mel- lett ? a szóbeli kikérdezés volt; azon Hajdú-Bihar és Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei középiskolák igazgatóival ? összesen kilenc fővel ? készítet- tünk részben strukturált interjút, amelyekből legalább két roma származású diák bekerült a felsőoktatásba, és tagja valamely e megyékben működő roma szakkollégiumnak. Az iskolák vezetői mellett a középiskoláknak otthont adó települések polgármestereit is megkérdeztük. érettségit, a nyelvvizsgát, az ECDL-vizsgák megszerzését a hátrányos helyzetű tanulók az iskola hathatós segítségével érik el, szülői háttér nélkül. A szülőket próbálja az intézmény bevon- ni a pedagógiai munkába, ez sokszor nehézkes, a családlátogatást is működtetik, de ritkán. Az intézmény kapcsolatban van felsőoktatási intézményekkel, egy-egy tehetséges diák fej- lesztésébe akár egyetemi oktatót is bevonnak mentorálás céljából. A tanulók jelentős szám- ban választják a Debreceni Egyetem szakjait, így a roma szakkollégiumokba is jelentős számban kerültek be az elmúlt években a diákok, annak el- lenére, hogy személyes kapcsolat nincs az intéz- mény és a szakkollégiumok között. Ebben az eset- ben a diákok egymásnak adják az információt, a szakkollégisták ismertetik meg a lehetőséget a középiskolásokkal. Mindkét intézmény más-más körülmények között, de befogadó pedagógiai szemlélettel, inno- vatív pedagógiai módszerek alkalmazásával, mondhatni a kicsengetésen túli időben végzett jelentős pedagógiai munkával járul hozzá a roma tanulók felsőoktatásba való bekerüléséhez. Kutatásunk eredményeképpen kétféle ? min- tának is tekinthető ? modell rajzolódik ki. Az egyik modell alapja az, hogy kifejezetten a hát- rányos helyzetű roma gyerekek beiskolázására koncentrálnak (az iskolában a roma tanulók aránya meghaladja a 90%-ot), és a pedagógiai módszerek mellett alapvetően szociális munka módszereket is alkalmaznak, különösen a szülők- kel való együttműködés során. A másik modellt az inkluzív oktatás jellemzi. Ennek a sajátossá- ga, hogy a kedvező oktatási feltételek biztosítá- sa mellett kiemelt figyelmet fordítanak a diákok személyes segítésére, amely során a nevelés, a személyiségfejlesztés kitüntetett szerepet kap. Publikációnkban részletesen ismertetjük e model- leket, továbbá azon körülményeket is, amelyek hozzájárultak ezek kialakításához. The aim of our research was to identify the factors that contribute to the further education of young people of Roma origin, who typically arrive from disadvantaged or cumulatively disadvantaged environment. Our priority was to explore the methods and tools used by secondary schools that have been successful in helping these stu- dents to get into higher education, and whether good practices can be found in this regard. The method of our research ? besides document and statistical data analysis ? was oral interview. We conducted semi-structured interviews with the headmasters of those secondary schools in Hajdú- Bihar and Szabolcs-Szatmár-Bereg counties ? a total of nine ? from where at least two Roma students were enrolled in higher education and the students are members of Roma special col- leges in these counties. In addition to the head- masters, we also interviewed the mayors of the municipalities, where the secondary schools are located. As a result of our research, two models were found, which can be considered as samp- les in this respect. In the first model the school focuses on the recruitment of disadvantaged Roma children (the proportion of Roma students in that school is over 90%) and in addition to pedagogical methods, they also use social work methods, especially when working with parents. The other model is characterized by inclusive education. The peculiarity of this model is that besides providing favourable educational con- ditions, special attention is paid to the personal assistance of the students, during which educa- tion and personality development play a special role. This paper describes these models in detail, as well as the circumstances that contributed to their development.
Tárgyszavak:Társadalomtudományok Szociológiai tudományok magyar nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
folyóiratcikk
roma szakkollégiumok
továbbtanulás
középiskola
roma special colleges
further education
high school
Megjelenés:Kapocs. - 3 : 1 (2020), p. 85-102. -
További szerzők:Galán Anita (1989-) (szociálpolitikus) Pornói Imre (1959-) (gyógypedagógus) Gortka-Rákó Erzsébet (1971-) (szociálpolitikus) Soós Zsolt (1972-) (szociálpolitikus) Szabó Gyula (1973-) (közgazdász, szociológus)
Internet cím:Szerző által megadott URL
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

2.

001-es BibID:BIBFORM049685
Első szerző:Belényi Emese
Cím:Szociális szakemberek képzése határon innen és túl / Belényi Emese, [et al.], szerk. Rákó Erzsébet, Szabó Gyula
Dátum:2013
Megjelenés:Szeged : Bevedere Meridionale, 2013
Terjedelem:173 p.
ISBN:978 615 5372 00 1
Tárgyszavak:Bölcsészettudományok Neveléstudományok tanulmánygyűjtemény
szociálpedagógus-képzés
felsőoktatás
További szerzők:Gortka-Rákó Erzsébet (1971-) (szociálpolitikus) Szabó Gyula (1973-) (közgazdász, szociológus)
Pályázati támogatás:HURO-1001/268/2,3,1
Egyéb
Internet cím:Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

3.

001-es BibID:BIBFORM087344
Első szerző:Galán Anita (szociálpolitikus)
Cím:A virtuális világ veszélyei és a gyermekvédelem aktuális kérdései / Galán Anita, Rákó Erzsébet, Szabó Gyula
Dátum:2018
ISSN:2498-5368
Tárgyszavak:Társadalomtudományok Szociológiai tudományok magyar nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
folyóiratcikk
internet
online zaklatás
gyermekvédelem
ifjúság
Megjelenés:Különleges bánásmód. - 4 : 4 (2018), p. 61-72. -
További szerzők:Gortka-Rákó Erzsébet (1971-) (szociálpolitikus) Szabó Gyula (1973-) (közgazdász, szociológus)
Internet cím:Szerző által megadott URL
DOI
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

4.

001-es BibID:BIBFORM106311
Első szerző:Gortka-Rákó Erzsébet (szociálpolitikus)
Cím:Nursery Services Beyond Primary Care, Supporting Family Education in Hungary / Rákó Erzsébet, Szabó Gyula
Dátum:2022
ISSN:2498-5368
Megjegyzések:Abstract: In the present study, we present the activities of Hungarian nursery services focusing on supporting families. Our research is based on a questionnaire survey carried out between March and June 2018. We used the database of the Hungarian Association of Nurseries that includes 1225 nursery schools in Hungary and we sent the online questionnaire to each of these institutions. We received answers from 289 institutions which are 23.6% of the nurseries in the database. The aim of the research: is to examine the changing system of nurseries and to present the family support services beyond the basic nursery services in Hungary. As a result of the research, it can be concluded that the basic program of nurseries allows for the provision of other family support services in addition to the basic care and education tasks, but this is not extended to nursery services.
Tárgyszavak:Bölcsészettudományok Neveléstudományok idegen nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
folyóiratcikk
Megjelenés:Különleges bánásmód. - 8 : 1 (2022), p. 91-100. -
További szerzők:Szabó Gyula (1973-) (közgazdász, szociológus)
Internet cím:DOI
Szerző által megadott URL
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

5.

001-es BibID:BIBFORM087960
Első szerző:Gortka-Rákó Erzsébet (szociálpolitikus)
Cím:Partnership and Family Involvement in Hungarian Daily Nurseries / Erzsébet Rákó, Zsolt Soós, Gyula Szabó
Dátum:2019
ISBN:978-615-5212-51-2
Tárgyszavak:Bölcsészettudományok Neveléstudományok tanulmány, értekezés
könyvrészlet
partnerség
közoktatás
Megjelenés:Kora gyermekkori nevelés, család és közösségek : a Debreceni Egyetem Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai Kara által szervezett EECERA 2018 konferencia = Early childhood education, families and communities / szerk. Pálfi Sándor. - p. 67-84. -
További szerzők:Soós Zsolt (1972-) (szociálpolitikus) Szabó Gyula (1973-) (közgazdász, szociológus)
Internet cím:Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

6.

001-es BibID:BIBFORM079469
Első szerző:Szabó Gyula (közgazdász, szociológus)
Cím:Partnership and family involvement in Hungarian daily nurseries / Gyula Szabó, Erzsébet Gortka-Rákó, Zsolt Soós
Dátum:2018
ISBN:978 615 802 266 8
Tárgyszavak:Bölcsészettudományok Neveléstudományok előadáskivonat
Megjelenés:28th EECERA Annual Conference : Abstract book : 'Early Childhood Education, Families and Communities' / eds. Sándor Pálfi, Anikó Vargáné Nagy, Erzsébet Gortka-Rákó, Sándor Szerepi, Ágnes Nyitrai, Judit Podáczky, Judit Darvay, Mária Dávid, László Varga, Tony Bertram, Maelis Karlson Lohmander, Irene Gunning. - p. 51-52. -
További szerzők:Gortka-Rákó Erzsébet (1971-) (szociálpolitikus) Soós Zsolt (1972-) (szociálpolitikus)
Internet cím:Szerző által megadott URL
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:
Rekordok letöltése1