CCL

Összesen 29 találat.
#/oldal:
Részletezés:
Rendezés:

1.

001-es BibID:BIBFORM108427
Első szerző:Apáti Ferenc (gazdasági agrármérnök)
Cím:Élelmiszer-fogyasztói szokások, trendek várható változása / Apáti Ferenc, Balsa-Budai Nikolett, Fehér András, Kontor Enikő, Szakály Zoltán, Tóth-Kurmai Viktória, Balogh-Vida Viktória, Farkas Noémi Dóra, Kiss Marietta, Mihály-Karnai Laura, Szőllősi László
Dátum:2022
Megjelenés:Debrecen : Debreceni Egyetem Gazdaságtudományi Kar, 2022
Terjedelem:142 p.
Tárgyszavak:Társadalomtudományok Gazdálkodás- és szervezéstudományok kutatási jelentés
könyv
További szerzők:Balsa-Budai Nikolett (1993-) (PhD hallgató) Fehér András (1987-) (vidékfejlesztő agrármérnök, online marketing, sportmarketing) Kontor Enikő (1963-) (közgazdász) Szakály Zoltán (1965-) (agrár-közgazdász) Kurmai Viktória (1989-) (élelmiszerbiztonsági és -minőségi mérnök) Balogh-Vida Viktória Farkas Noémi Dóra (1994-) (közgazdász) Kiss Marietta (1981-) (közgazdász) Karnai Laura (1991-) (közgazdász) Szőllősi László (1979-) (gazdasági agrármérnök)
Internet cím:Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

2.

001-es BibID:BIBFORM099314
Első szerző:Fehér András (vidékfejlesztő agrármérnök, online marketing, sportmarketing)
Cím:Online and offline information-seeking behavior of university students in the case of subjective judgment of healthy nutrition / Fehér András, Kiss Virág Ágnes, Kontor Enikő, Szakály Zoltán
Dátum:2021
Megjegyzések:The nutrition habits of university students have an important impact on the foundation of their lifelong lifestyles. Students can play an important mediating role towards other age groups. The main objective of the research is to use a conceptual model to identify the online and offline information-seeking behavior of university students related to healthy nutrition. We conducted a paper-based self-administered questionnaire survey in early 2020. Our sample consisted of 612 people. Both descriptive and multivariate statistical procedures were used in the analysis. In the conceptual model, the following components were analyzed and differentiated: variables of subjective judgment of healthy nutrition; the nature of information seeking by Internet Information Search Model (ISN); the transition to healthy nutrition by Transtheoretical Model of Change (TTM). In the research, we differentiated the 6-item online and 14-item offline information source categories. The concept was based on various online and offline information sources. We successfully identified the conceptual model with our results. Using the model, we were able to characterize relevantly the online and offline information-seeking behavior of university students related to healthy nutrition. Overall, the transition of students to healthy nutrition is accompanied by various sources of online and offline information. The different stages of behavior change can be identified in the level of getting information. Offline resources are most important in the initial stages ("precontemplation" and "contemplation"), while online resources are more important in the "maintenance" phase.
Tárgyszavak:Társadalomtudományok Gazdálkodás- és szervezéstudományok előadáskivonat
könyvrészlet
online and offline information-seeking
university students
healthy nutrition
Megjelenés:Food Markets 4.0 Conference : Book of Abstracts. - p. 13-14
További szerzők:Kiss Virág Ágnes (1985-) (közgazdász, oktatáskutató) Kontor Enikő (1963-) (közgazdász) Szakály Zoltán (1965-) (agrár-közgazdász)
Internet cím:Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

3.

001-es BibID:BIBFORM096604
035-os BibID:(cikkazonosító)10241 (WOS)000706891600001 (Scopus)85116013163
Első szerző:Fehér András (vidékfejlesztő agrármérnök, online marketing, sportmarketing)
Cím:The Relationship between Online and Offline Information-Seeking Behaviors for Healthy Nutrition / Fehér András, Véha Miklós, Boros Henrietta Mónika, Kovács Bence, Kontor Enikő, Szakály Zoltán
Dátum:2021
ISSN:1661-7827 1660-4601
Megjegyzések:In addition to preserving their health, young people can also play a role in providing information to wider society. Nutrition habits that have developed over the years at college have an impact on the foundation of a lifelong lifestyle. Our aim was to identify university students' online and offline information-seeking attitudes related to healthy nutrition and create a new theoretical concept. Participants were university students (n = 612), and the self-administered, paper-based questionnaires were sent out to nine Hungarian universities. Both descriptive and multivariate statistical procedures were used in the analysis. Online and offline information sources were categorized. In relation to university students' information-seeking competence, the component of electronic health literacy was determined. In analyzing attitudes, the components of acceptance of, incentive for, and rejection of or ambivalence towards healthy nutrition were identified. The information-seeking categories related to the stages of university students' conscious transition to healthy nutrition were also identified. University students' competences related to electronic health literacy are essentially favorable. This target group accepts healthy nutrition and tries to recommend it to others, too. However, a rejecting or ambivalent attitude could also be identified. Online and offline sources of information accompany university students' transition of the relevant stages of changes. The theoretical concept that we developed can contribute to bridging gaps in the interrelatedness of diverse information sources and healthy nutrition.
Tárgyszavak:Társadalomtudományok Gazdálkodás- és szervezéstudományok idegen nyelvű folyóiratközlemény külföldi lapban
folyóiratcikk
health
nutrition
online and offline information sources
attitude
eating habits
Hungary
university students
Megjelenés:International Journal of Environmental Research and Public Health. - 18 : 19 (2021), p. 1-18. -
További szerzők:Véha Miklós (1982-) (közgazdász) Boros Henrietta Mónika (1999-) (közgazdász) Kovács Bence (1992-) (közgazdász) Kontor Enikő (1963-) (közgazdász) Szakály Zoltán (1965-) (agrár-közgazdász)
Pályázati támogatás:EFOP-3.6.1-16-2016-00022
EFOP
Internet cím:Szerző által megadott URL
DOI
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

4.

001-es BibID:BIBFORM099827
Első szerző:Kiss Marietta (közgazdász)
Cím:Trends in global and Hungarian food trade / Kiss Marietta, Szakály Zoltán, Kontor Enikő
Dátum:2021
Megjegyzések:The aim of the study is to uncover the global trends of food trade, as well as the Hungarian trends flowing thereof, in order to better help food merchants in their work of developing and executing strategies. To reach the aim of the paper, we used secondary research, revealing the phenomena in the food trade by studying up-to-date sources of information. First, the changes in current general and food consumer/buyer behaviour were examined. Next, we focused on general trade and food trade trends. We identified ten trends as well as their relations to each other and to consumer/buyer behaviour trends, but given the size constraints, we now deal with only five general trends: hyper personalization; consistent online and offline shopping experience; convenience products, services and shopping; e-commerce; social media marketing. Today's food merchants in Hungary must adapt to the identified trends; moreover, they need to get ahead of the changes in order to make and carry out successful future strategies.
ISBN:978-973-53-2752-1
Tárgyszavak:Társadalomtudományok Gazdálkodás- és szervezéstudományok könyvfejezet
könyvrészlet
food trade
food retailing
global trends
consumer behavior
Megjelenés:15th International Conference on Economics and Business: Challenges in the Carpathian Basin : Global Challenges - Local Answers. Interdependencies or Slobalisation? / ed. Bíró Bíborka Eszter, Csata Andrea, György Ottilia, Kassay János, Koroseczné Pavlin Rita, Madaras Szilárd, Pál László, Péter Katalin, Szőcs Attila, Tánczos Levente József, Telegdy Balázs. - p. 503-516. -
További szerzők:Szakály Zoltán (1965-) (agrár-közgazdász) Kontor Enikő (1963-) (közgazdász)
Pályázati támogatás:EFOP-3.6.2-16-2017-00003
EFOP
Internet cím:Szerző által megadott URL
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

5.

001-es BibID:BIBFORM075486
Első szerző:Kiss Marietta (közgazdász)
Cím:A védjegyekkel kapcsolatos fogyasztói attitűd és az életstílusjegyek kapcsolata / Kiss Marietta, Kovács Bence, Szakály Zoltán, Kontor Enikő
Dátum:2018
ISBN:978-615-5606-06-09
Tárgyszavak:Társadalomtudományok Gazdálkodás- és szervezéstudományok előadáskivonat
védjegyek
fogyasztói attitűdök
életstílusjegyek
Megjelenés:Magyar Táplálkozástudományi Társaság XLIII. Vándorgyűlése : Program füzet és az előadások összefoglalói / szerk. Biró Lajos, Gelencsér Éva, Lugasi Andrea, Rurik Imre. - p. 32-32. -
További szerzők:Kovács Bence (1992-) (közgazdász) Szakály Zoltán (1965-) (agrár-közgazdász) Kontor Enikő (1963-) (közgazdász)
Pályázati támogatás:EFOP-3.6.2-16-2017-00001
EFOP
Internet cím:Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

6.

001-es BibID:BIBFORM074481
Első szerző:Kiss Marietta (közgazdász)
Cím:Funkcionális élelmiszerekkel kapcsolatos attitűdvizsgálatok : Szakirodalmi áttekintés / Kiss Marietta, Kontor Enikő, Véha Miklós, Szakály Zoltán
Dátum:2018
ISSN:2064-8839
Megjegyzések:The current study of our two-part paper series dealing with psychological influences on functional food consumer behaviour focuses on attitudes towards functional foods, while the subsequent study will discuss other psychological influential factors. Several research studies have already examined attitudes towards functional foods but the wide range of available products, the significant international heterogeneity of attitudes and the diversity of the applied research methods make their comparison and generalization remarkably hard. This paper aims to organize these research studies according to specific standpoints, and based on this, to draw generalizable conclusions. Based on the literature review, we can state that attitudes towards functional foods are positive worldwide, and those attitudes have a positive effect on the purchase and consumption of functional foods. There are, of course, international differences in attitude factors that play a significant role in this positive effect, and also in the composition of those factors. These differences can be attributed primarily to the different development stages of markets. However, we can state that the most important attitude factor everywhere is the reward from using functional foods (health protection and promotion, well-being, good performance and mood) that has to be forwarded stated simply and obviously towards the consumers in marketing communication messages. Besides this, social necessity (including medicine-like effects) of and confidence in functional foods also influence the intention for consumption, thus, the healing effect can also be a useful buzzword in messages. In the less developed markets ? such as Hungary ? confidence includes the belief in the safety of the products indicating the fact that where consumers are not familiar with these products, perceived risks of functional foods can be a strong barrier to their consumption. Therefore, a key role of marketing communication messages in those markets is the reduction of perceived risks. It is worth noting, however, that functional foods cannot be seen as a homogeneous food category, thus the importance of different attitude factors may vary between the different types of food. Additionally, consumers cannot be seen as one, homogeneous group, either, therefore different marketing communication messages developed according to the attitudebased segments will be effective.
Tárgyszavak:Társadalomtudományok Gazdálkodás- és szervezéstudományok magyar nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
funkcionális élelmiszer
fogyasztói attitűdök
fogyasztói magatartás
élelmiszer-marketing
functional food
consumer attitudes
consumer behaviour
food marketing
Megjelenés:Táplálkozásmarketing. - 5 : 1 (2018), p. 21-34. -
További szerzők:Kontor Enikő (1963-) (közgazdász) Véha Miklós (1982-) (közgazdász) Szakály Zoltán (1965-) (agrár-közgazdász)
Pályázati támogatás:GINOP-2.3.2-15-2016-00062
GINOP
Internet cím:Szerző által megadott URL
DOI
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

7.

001-es BibID:BIBFORM068516
Első szerző:Kiss Marietta (közgazdász)
Cím:Az egészségtudatosság megjelenése a magyar lakosság táplálkozási szokásaiban korcsoportonként / Kiss Marietta, Szakály Zoltán, Soós Mihály, Kontor Enikő
Dátum:2016
ISBN:978-615-5606-02-1
Tárgyszavak:Társadalomtudományok Gazdálkodás- és szervezéstudományok előadáskivonat
Megjelenés:A 60 éves Magyar Táplálkozástudományi Társaság XLI. vándorgyűlése : Program és az előadások kivonatai / szerk. Bíró Lajos, Gelencsér Éva, Lugasi Andrea, Rurik Imre. - p. 38. -
További szerzők:Szakály Zoltán (1965-) (agrár-közgazdász) Soós Mihály (1985-) (közgazdász) Kontor Enikő (1963-) (közgazdász)
Internet cím:Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

8.

001-es BibID:BIBFORM126239
035-os BibID:(Scopus)85211999714
Első szerző:Kontor Enikő (közgazdász)
Cím:The unit size effect on chocolate consumption: How to make consumers eat less? (The unit size effect on chocolate consumption) / Kontor, Enikő; Soós, Mihály; Balsa-Budai, Nikolett; Kovács, Sándor; Szakály, Zoltán
Dátum:2025
ISSN:2405-8440
Megjegyzések:Understanding the impact of environmental stimuli, such as nudges, on consumption behavior is crucial for developing effective dietary interventions. This study investigates the unit size effect, a behaviourally-oriented nudge, on chocolate consumption. In particular, it examines how different unit sizes and the presence or absence of packaging influence the quantity of chocolate consumed and the perceived energy intake in grams and calories. The research contributes to the theoretical framework of nudge theory, particularly the concept of unit bias, which suggests that larger units lead to higher consumption volumes. The novelty of this paper lies in its exploration of the combined effects of unit size and packaging and healthy lifestyle on consumption behavior, a relatively under-researched area. The methodology involved an experiment with four focus groups, differentiated by health-consciousness, who were provided with chocolate in varying unit sizes and packaging conditions. The data from the experiments were subjected to a three-way repeated measures ANOVA (RM-ANOVA) model. The results indicated that larger unit sizes significantly increase consumption compared to smaller units, regardless of packaging. This demonstrates that unit size has a greater impact on consumption than packaging, reinforcing the power of unit bias. The health-conscious participants consumed a markedly lower quantity of packed chocolates and exhibited a tendency to significantly overestimate the amount consumed, suggesting that those who are health-conscious may be more conscious of their diet. The findings support the effectiveness of behaviourally-oriented nudge marketing tools in influencing con- sumption behavior without altering consumer knowledge or emotions.
Tárgyszavak:Társadalomtudományok Gazdálkodás- és szervezéstudományok idegen nyelvű folyóiratközlemény külföldi lapban
folyóiratcikk
Nudge
Size enhancement
Package
Consumer perception
Chocolate
Megjelenés:Heliyon. - 11 : 1 (2025), p. 1-13. -
További szerzők:Soós Mihály (1985-) (közgazdász) Balsa-Budai Nikolett (1993-) (PhD hallgató) Kovács Sándor (1978-) (matematika tanár) Szakály Zoltán (1965-) (agrár-közgazdász)
Internet cím:Szerző által megadott URL
DOI
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

9.

001-es BibID:BIBFORM124791
Első szerző:Kontor Enikő (közgazdász)
Cím:Az intuitív evés fogyasztói aspektusai : egy magyar felmérés tapasztalatai / Kontor Enikő; Szakály Zoltán; Bauerné Gáthy Andrea; Balogh Péter; Kiss Marietta; Fehér András; Czine Péter
Dátum:2024
ISBN:978-615-5606-16-8
Tárgyszavak:Társadalomtudományok Gazdálkodás- és szervezéstudományok előadáskivonat
könyvrészlet
Megjelenés:Magyar Táplálkozástudományi Társaság XLVII. Vándorgyűlés Program / szerk. Bíró Lajos; Gelencsér Éva; Lugasi Andrea; Rurik Imre. - p. 31-31. -
További szerzők:Szakály Zoltán (1965-) (agrár-közgazdász) Bauerné Gáthy Andrea (1980-) (gazdálkodás- és szervezéstudományi PhD) Balogh Péter Kiss Marietta (1981-) (közgazdász) Fehér András (1987-) (vidékfejlesztő agrármérnök, online marketing, sportmarketing) Czine Péter (1994-) (közgazdász)
Internet cím:Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

10.

001-es BibID:BIBFORM078158
Első szerző:Kontor Enikő (közgazdász)
Cím:A védjegyekkel kapcsolatos attitűd és az életstílusjegyek összefüggései / Kontor Enikő, Kovács Bence, Szakály Zoltán, Kiss Marietta
Dátum:2019
ISSN:0039-0690
Megjegyzések:A tanulmány alapjául szolgáló kutatás célkitűzése az élelmiszervédjegyekkel kapcsolatos attitűd kognitív funkciójának feltárása, vagyis annak bemutatása volt, hogy milyen összefüggés áll fenn a védjegyekre vonatkozó ismeretek, az információkeresési magatartás, valamint az ezek nyomán kialakuló attitűd között. A szerzők moderátorváltozóként különböző élelmiszerorientált életstílusjegyek hatását elemezték a 3 vizsgált tényezőre. Egy 2016-ban, 3 demográfiai változóra végrehajtott reprezentatív vizsgálat alapján az élelmiszerorientált életstílusjegyeket faktorelemzéssel, a látens változók közötti kapcsolatot (életstílus, a védjegyekkel kapcsolatos attitűd, ismeret és információkeresés) SEM (structural equation modeling ?strukturális egyenletek modellezése) segítségével tárták fel. Az eredmények szerint a fogyasztók védjegyekkel kapcsolatos attitűdje jelentős mértékben és pozitív irányban összefügg mind a védjegyekre vonatkozó információkereséssel, mind pedig az azokról meglevő ismeretekkel.
Tárgyszavak:Társadalomtudományok Gazdálkodás- és szervezéstudományok magyar nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
Strukturális egyenletek modellezése (SEM)
Védjegyek
Attitűd
Megjelenés:Statisztikai Szemle. - 97 : 4 (2019), p. 364-386. -
További szerzők:Kovács Bence (1992-) (közgazdász) Szakály Zoltán (1965-) (agrár-közgazdász) Kiss Marietta (1981-) (közgazdász)
Pályázati támogatás:EFOP-3.6.2-16-2017-00001
EFOP
Internet cím:Szerző által megadott URL
DOI
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

11.

001-es BibID:BIBFORM076958
Első szerző:Kontor Enikő (közgazdász)
Cím:Egészség vagy íz? Fogyasztói dilemmák a funkcionális élelmiszerekkel kapcsolatban : Szakirodalmi áttekintés / Kontor Enikő, Szakály Zoltán, Véha Miklós, Kiss Marietta
Dátum:2018
ISSN:2064-8839
Megjegyzések:The current study of our two-part paper series is dealing with one of the most important attitude influences on functional food consumer behaviour. Namely, it focuses on "health effects vs. taste" attitude factor of functional food products, which describes the possible conflict between a pleasant taste and the health benefit of the product. This factor is analysed on the basis of two aspects of factors influencing food choice: internal (food) effects (e.g. sensory aspects) and external (non-food) effects (e.g. psychological, social, cultural factors). The most important internal (or intrinsic) characteristic is the taste of the food product. A remarkable finding of this study is that good taste is a crucial, self-relevant characteristic of any food product and bad taste would not be accepted in functional food products either. Consumers are hardly willing to compromise on the taste of functional food products for potential health benefits. Another aspect in the case of functional food products is that intrinsic product characteristics are given by the combination of the health-enhancing ingredient with the type of carrier product used. Studies have shown that functional ingredients that weaken the taste of such food products reduce their acceptance. There is a consensus in the literature that a natural match between added ingredient and carrier product increases the overall acceptance of functional food products. External (or extrinsic) characteristics, e.g. psychological and lifestyle factors, and socio-cultural differences provide further aspects of the potential conflict of "health effects vs. taste". From a psychological point of view, one may assume that an individual who chooses a functional food is committed to the products' benefits and may be willing to accept some unpleasant taste in order to achieve the desired health benefit. It has to be noted, however, that although the importance of a given health benefit may lead to the acceptance of an unpleasant taste, this acceptance is not necessarily supported by each of the health benefits. Lifestyle variables also influence the acceptance of functional foods, e.g. wellness-oriented consumers appear to be more willing to trade the taste for health benefits. However, the segment of consumers who are ready to sacrifice the taste for potential health benefits cannot be identified by using classical demographic characteristics as segmentation variables. The "health effects vs. taste" conflict is influenced by cultural differences, too. E.g. the priority of taste can be observed in whole Europe; in contrast, the preference for nutritional benefits is rather typical in the Asian countries. The final conclusion of our study is similar to that of the literature. Good taste and healthiness are not necessarily to be traded-off against each other. Hoping for consumer willingness to compromise on the taste for health is highly speculative and risky, so the ó functional food industry must develop good taste solutions. In addition to sensory perception of the food, the expectations have also been found to have an impact on the acceptance of functional food products. Consumers' expectations are highly influenced by marketing communications. In case of functional food products marketing communication is strongly based on health-related information and this information influences not only the perception of healthiness but the liking of foods, too. Hence, additional values of functional food products (health+convenience+pleasure) have to be communicated as hedonic values, emphasizing especially the role of pleasure.
Tárgyszavak:Társadalomtudományok Gazdálkodás- és szervezéstudományok magyar nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
funkcionális élelmiszer
fogyasztói attitűdök
fogyasztói magatartás
egészség
íz
functional food
consumer attitudes
consumer behaviour
health
taste
Megjelenés:Táplálkozásmarketing. - 5 : 2 (2018), p. 17-29. -
További szerzők:Szakály Zoltán (1965-) (agrár-közgazdász) Véha Miklós (1982-) (közgazdász) Kiss Marietta (1981-) (közgazdász)
Pályázati támogatás:GINOP-2.3.2-15-2016-00062
GINOP
Internet cím:Szerző által megadott URL
DOI
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

12.

001-es BibID:BIBFORM071929
Első szerző:Kontor Enikő (közgazdász)
Cím:Egészségtudatos magatartás a 14-25 év közötti fiatalok körében / Kontor Enikő, Szakály Zoltán, Soós Mihály, Kiss Marietta
Dátum:2016
Tárgyszavak:Társadalomtudományok Gazdálkodás- és szervezéstudományok előadáskivonat
egészségtudatosság
ifjúság
egészséges táplálkozás
Megjelenés:Az Egyesület a Marketing Oktatásért és Kutatásért XXII. Országos Konferenciája : Hitelesség és értékorientáció a marketingben : Program és absztrakt füzet / szerk. Szakály Zoltán. - p. 30.
További szerzők:Szakály Zoltán (1965-) (agrár-közgazdász) Soós Mihály (1985-) (közgazdász) Kiss Marietta (1981-) (közgazdász)
Internet cím:Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:
Rekordok letöltése1 2 3