CCL

Összesen 2 találat.
#/oldal:
Részletezés:
Rendezés:

1.

001-es BibID:BIBFORM118190
Első szerző:Nemes Magdolna (nyelvész)
Cím:A nyelvi és a pragmatikai tudatosság vizsgálata alsó tagozatos tanulásban akadályozott tanulók körében / Nemes Magdolna, Tahirák Erzsébet
Dátum:2023
Megjegyzések:A pragmatikai szempontok figyelembevétele a nyelvelsajátítás kutatásában viszonylag új fejlemény, pedig a nyelvi tudatosság kialakulása már egészen kis korban elkezdődik, az anyanyelv elsajátításával párhuzamosan. Jelen dolgozat célja a pragmatikai és nyelvi tudatosság vizsgálata tanulásban akadályozott gyermekek körében. A vizsgálat során kvalitatív kutatási módszert, a képességmérés módszerét alkalmaztuk. 2023 tavaszán a vizsgálatot két szegregált nevelést folytató intézményben, 25 alsó tagozatos tanulásban akadályozott tanulóval végeztük. A tesztben hétköznapi szavak, mondatok is iskolai szituációs helyzeteket felidézve figyeltük a gyermekek kommunikációban működő stratégiáit, valamint a gyermekek kognitív és nyelvi érését. Az eredmények azt mutatják, hogy a beszédaktusok értelmezése tanulásban akadályozott tanulók számára nehezített, valamint a magasabb osztályfokon tanulók nyelvi tudatossága is elmarad többségi társaikétól. A vizsgálatba vont diákok számára a legnagyobb nehézséget a nem szó szerinti jelentés, az irónia értelmezése jelentette. A dolgozat segítséget nyújthat a tanítóknak és a gyógypedagógusoknak abban, hogy olyan kommunikációs feladatokat ajánljanak diákjaiknak, melyekkel a pragmatikai nyelvi szint működését fejleszthetik
Tárgyszavak:Bölcsészettudományok Neveléstudományok magyar nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
folyóiratcikk
társalgási szabályok
implicit jelentéstartalom
definíció
szótudat
memória
Megjelenés:OxIPO. - 4 (2023), p. 49-68. -
További szerzők:Tahirák Erzsébet (2000-) (gyógypedagógus)
Internet cím:Szerző által megadott URL
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
DOI
Borító:

2.

001-es BibID:BIBFORM114128
Első szerző:Nemes Magdolna (nyelvész)
Cím:A korai francia nyelvtanulás lehetőségei napjainkban Magyarországon / Nemes Magdolna, Muhariné Preszter Katalin
Dátum:2019
Megjegyzések:Dolgozatunk témájául a magyarországi korai idegennyelv-tanulás kevéssé közismert területét választottuk: a francia nyelv kisgyermekkori (0?7 év) tanulásának jelenlegi magyarországi lehetőségeit mutatjuk be. A világ hatodik leggyakrabban beszélt nyelve érezhetően visszahúzódóban van hazánkban, ezért a lehetőségek feltérképezése nem egyszerű feladat. Elsőként a korai idegennyelv-tanítás jelenségét mutatjuk be, majd a kisgyermekkori nyelvpedagógiai tanulmányok korai idegennyelv-tanulással kapcsolatos kutatási eredményeit tekintjük át. Fontosnak tartjuk az adott tanítási célok, tartalmak, módszerek, valamint a korai idegen nyelvi pedagógusi kompetenciák vizsgálatát is. Dolgozatunk második részében a francia nyelvű korai nyelvtanítás magyarországi intézményes és intézményen kívüli lehetőségeit vizsgáljuk, szólunk a francia nyelv világban elfoglalt helyéről valamint a magyarországi helyzetéről is. A dolgozat harmadik részében a bemutatott helyszíneken a nyelvtanárokkal készült interjúkban arra keressük a választ, hogy milyen feltételek között jelennek meg a kisgyermekkori francia foglalkozások (pl. kik tartják a foglalkozásokat, mi a pedagógusok motivációja, mi a tanítványok és szüleik motivációja, melyek a nyelvtanulás körülményei stb.).
Tárgyszavak:Bölcsészettudományok Neveléstudományok magyar nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
folyóiratcikk
korai francia
óvodás korú gyermekek
formális és informális nyelvtanulás
Megjelenés:OxIPO. - 1 : 3 (2019), p. 41-71. -
További szerzők:Muhariné Preszter Katalin (1984-) (óvodapedagógia)
Internet cím:Szerző által megadott URL
DOI
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:
Rekordok letöltése1