CCL

Összesen 5 találat.
#/oldal:
Részletezés:
Rendezés:

1.

001-es BibID:BIBFORM121209
Első szerző:Kiss Márton (matematika- és fizikatanár)
Cím:Analysis of metacognitive activities in pre-service teachers' lessons : case study / Kiss Márton; Kónya Eszter
Dátum:2024
Megjegyzések:Depaepe, De Corte, and Verschaffel (2010) argue that teachers rarely, if ever, pay attention to the "how" and "why" of using a metacognitive skill. Dignath and Büttner (2018) confirmed that they mainly teach cognitive and only a few metacognitive strategies. The classroom learning process can be successful only when relevant metacognitive activities (planning, monitoring, and reflection) are made, students' mindsets are considered, and coherent discourse is built (Cohors-Fresenborg, 2019). Planning entails identifying cognitive challenges and structuring cognitive efforts to accomplish particular goals. Monitoring is the control of cognitive processes and their outcomes. Reflection refers to thinking about cognitive activities involved in learning and understanding mathematics (Nowi℗nska, 2019). The question arises as to whether these activities need to be developed in a targeted way in teacher training or whether they can be spontaneously integrated into practice by the end of the training. Our current research investigates metacognitive activities in classroom discourses implemented by pre-service teachers. The answer to the following research question was sought: What characterizes the metacognitive activities that occur in the classroom discourse?
ISBN:9789637031045
Tárgyszavak:Természettudományok Matematika- és számítástudományok előadáskivonat
könyvrészlet
Metacognition
classroom discourse
pre-service teachers
enactment
Megjelenés:Proceedings of the Thirteenth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME13) / eds. Drijvers P.; Csapodi C.; Palmér H.; Gosztonyi K.; Kónya E. - p. 3602-3603. -
További szerzők:Herendiné Kónya Eszter (1967-) (matematikus)
Pályázati támogatás:KOZOKT2021-16
Egyéb
Internet cím:Szerző által megadott URL
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

2.

001-es BibID:BIBFORM121211
Első szerző:Kiss Márton (matematika- és fizikatanár)
Cím:Written test with oral explanation during the pandemic / Kiss Márton; Kónya Eszter
Dátum:2022
Megjegyzések:In Hungary, assessment in school mathematics has always relied heavily on students' written work. Ensuring that only the student's own knowledge is manifested during the exam is a real challenge in distance learning. We combined the written test with verbal explanation by students. After writing down the solutions and sending them to the teacher, students also recorded short audio of each task. In this paper, we analyze students' oral explanations based on their written work, looking for additional information about students' thinking processes, furthermore, examine the quality of verbal communication.
ISBN:9791221025378
Tárgyszavak:Természettudományok Matematika- és számítástudományok előadáskivonat
könyvrészlet
Curriculum based assessment
metacognition
online education
mathematical problem solving
Megjelenés:Proceedings of the Twelfth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME 12), Feb 2022, Bozen-Bolzano, Italy / eds. Jeremy Hodgen; Eirini Geraniou; Giorgio Bolondi; Federica Ferretti. - p. 3835-3842. -
További szerzők:Herendiné Kónya Eszter (1967-) (matematikus)
Internet cím:Szerző által megadott URL
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

3.

001-es BibID:BIBFORM121212
Első szerző:Kiss Márton (matematika- és fizikatanár)
Cím:Do students analyze and evaluate the result of their problem solving activity? / Kiss Márton; Kónya Eszter
Dátum:2021
Megjegyzések:In this paper, we investigate 9th grade students work while they solve mathematical problems where more possible cases or even an impossible case appear. We planned a developing experiment which aimed at accustoming students to handle a mathematical problem in a conscious way and from a wider perspective. Furthermore, another aim was to change the inaccurate belief that each mathematical problem has an answer and that is the only answer.
ISBN:9788379969036
Tárgyszavak:Természettudományok Matematika- és számítástudományok tanulmány, értekezés
könyvrészlet
Megjelenés:Critical thinking in mathematics: perspectives and challenges / ed. Bożena Maj-Tatsis; Konstantinos Tatsis. - p. 143-152. -
További szerzők:Herendiné Kónya Eszter (1967-) (matematikus)
Internet cím:Szerző által megadott URL
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

4.

001-es BibID:BIBFORM121213
Első szerző:Kiss Márton (matematika- és fizikatanár)
Cím:Mi a sorsa egy megtanított ismeretnek? / Kiss Márton; Kónya Eszter
Dátum:2018
Megjegyzések:Egy matematikai példát valaki vagy meg tud oldani vagy nem. Ha valaki megtanulta a tananyag képleteit, akkor az eredményesek csoportjához tartozik, a többieket pedig a sikertelen kategóriába soroljuk. Ilyen egyszerű az egész, gondolhatnák sokan. Azonban a matematikai problémák sikeres megoldásának feltétele ennél jóval összetettebb és szerteágazóbb. Tanulmányunkban egy konkrét témakörhöz kötődően azt vizsgáljuk, hogy a megtanított és megtanult ismereteket képesek-e néhány hónap elteltével is alkalmazni a tanulók a problémamegoldás során.
ISBN:9786150016368
Tárgyszavak:Természettudományok Matematika- és számítástudományok tanulmány, értekezés
könyvrészlet
Megjelenés:Használni akartam, nem tündökölni : a 75 éves Ambrus Andrást köszöntik tanítványai, tisztelői / szerk. Szentgyörgyiné Szlovák Mária. - p. 163-175. -
További szerzők:Herendiné Kónya Eszter (1967-) (matematikus)
Internet cím:Szerző által megadott URL
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

5.

001-es BibID:BIBFORM109059
Első szerző:Kiss Márton (matematika- és fizikatanár)
Cím:Is it possible to develop some elements of metacognition in a Mathematics classroom environment? / Márton Kiss, Eszter Kónya
Dátum:2020
ISSN:1589-7389
Megjegyzések:In an earlier exploratory survey, we investigated the metacognitive activities of 9th grade students, and found that they have only limited experience in the "looking back" phase of the problem solving process. This paper presents the results of a teaching experiment focusing on ninth-grade students' metacognitive activities in the process of solving several open-ended geometry problems. We conclude that promoting students' metacognitive abilities makes their problem solving process more effective.
Tárgyszavak:Természettudományok Matematika- és számítástudományok idegen nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
folyóiratcikk
metacognition
problem solving
open problem
Megjelenés:Teaching mathematics and computer science. - 18 : 3 (2020), p. 123-132. -
További szerzők:Herendiné Kónya Eszter (1967-) (matematikus)
Internet cím:Szerző által megadott URL
DOI
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:
Rekordok letöltése1