CCL

Összesen 3 találat.
#/oldal:
Részletezés:
Rendezés:

1.

001-es BibID:BIBFORM106523
Első szerző:Lábiscsák-Erdélyi Zsuzsa (1987-)
Cím:A fizikai inaktivitás összefüggése az élettel való elégedettséggel serdülők körében / Lábiscsák-Erdélyi Zsuzsa, Veres-Balajti Ilona, Somhegyi Annamária, Kósa Karolina
Dátum:2022
ISBN:978-963-490-475-5
Tárgyszavak:Orvostudományok Egészségtudományok előadáskivonat
könyvrészlet
Megjelenés:XIV. Nemzetközi nyíregyházi doktorandusz és posztdoktori konferencia : Absztraktkötet / szerk. Rusinné Fedor Anita, Tóth Dalma, Zakor-Broda Rita. - p. 77. -
További szerzők:Veres-Balajti Ilona (1965-) (gyógytornász, egészségfejlesztő) Somhegyi Annamária (1954-) (reumatológus szakorvos) Kósa Karolina (1962-) (népegészségügyi szakember)
Internet cím:Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

2.

001-es BibID:BIBFORM103971
035-os BibID:(cikkazonosító)904411 (WOS)000831744600001 (Scopus)85134964106
Első szerző:Lábiscsák-Erdélyi Zsuzsa (1987-)
Cím:Bad for Girls and Boys : gender Does Not Modify the Negative Effect of Physical Inactivity on Life Satisfaction in Adolescents / Zsuzsa Lábiscsák-Erdélyi, Annamária Somhegyi, Ilona Veres-Balajti, Karolina Kósa
Dátum:2022
ISSN:2296-2565
Megjegyzések:Objectives: Physical activity (PA) has a positive effect on life satisfaction (LS) among adolescents, but the moderating effect of gender and level of PA intensity have been equivocal. Our aim was to examine the pattern of physical activity by grade in high school students, and the role of gender and grade on the association between physical activity and life satisfaction. Methods: Four repeated cross-sectional online questionnaire surveys between 2011 and 2013 were carried out among all students in one Hungarian high school (N = 3,450). Health status and behavior was assessed by the Hungarian online version of the health behavior of school-aged children (HBSC) questionnaire. Regression with robust variance estimator was used to identify determinants of life satisfaction. Results: Good self-reported health as opposed to bad increased life satisfaction by 0.30 standard deviation; having very well or well-off family as opposed to not well-off increased LS by 0.16 standard deviation; and being inactive compared to being vigorously active decreased LS by 0.1 standard deviation. Conclusions: Physical inactivity has a negative effect on life satisfaction in boys and girls regardless of grade but compounded by low perceived family wealth.
Tárgyszavak:Orvostudományok Egészségtudományok idegen nyelvű folyóiratközlemény külföldi lapban
folyóiratcikk
Megjelenés:Frontiers in Public Health. - 10 (2022), p. 1-8. -
További szerzők:Somhegyi Annamária (1954-) (reumatológus szakorvos) Veres-Balajti Ilona (1965-) (gyógytornász, egészségfejlesztő) Kósa Karolina (1962-) (népegészségügyi szakember)
Pályázati támogatás:GINOP-2.3.2-15-2016-00005
GINOP
TKP2020-NKA-04
Egyéb
Internet cím:DOI
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

3.

001-es BibID:BIBFORM102410
035-os BibID:(cikkazonosító)5565 (WOS)000795374600001 (Scopus)85129198759
Első szerző:Lábiscsák-Erdélyi Zsuzsa (1987-)
Cím:Self-Esteem Is Independent Factor and Moderator of School-Related Psychosocial Determinants of Life Satisfaction in Adolescents / Zsuzsa Lábiscsák-Erdélyi, Ilona Veres-Balajti, Annamária Somhegyi, Karolina Kósa
Dátum:2022
ISSN:1661-7827 1660-4601
Megjegyzések:Our aim was to investigate the impact of the school psychosocial environment, including students' general attitude towards the school, perception of support from teachers and classmates as well as individual psychosocial factors including self-esteem and loneliness on life satisfaction (LS). Four repeated cross-sectional online questionnaire surveys were carried out between 2011 and 2014, inviting all students in one Hungarian high school. Health status and behaviour were assessed by the Hungarian version of the HBSC questionnaire. Results from the surveys were pooled for analysis (N = 3310 students). Heteroskedastic regression estimating robust variance was used to identify potential determinants of LS. Family wealth perceived to be well-off, self-esteem, and being perceived as a good student were identified to be the most important significant positive contributing factors of LS. Perceived good relations with classmates and teachers and an overall positive attitude to school had smaller but still significant positive effects on LS. Self-esteem was a significant moderator for the effect of perceived difficulty of schoolwork, relation with classmates, and gender. This paper shows that self-esteem is not only an independent factor but also a modifier of some school-related variables on LS. The complex interplay among school-related and individual potential determinants of LS should be taken into account in future research by controlling for their interactions.
Tárgyszavak:Orvostudományok Egészségtudományok idegen nyelvű folyóiratközlemény külföldi lapban
folyóiratcikk
life satisfaction
psychosocial factors
school setting
adolescents
Megjelenés:International Journal of Environmental Research and Public Health. - 19 : 9 (2022), p. 1-14. -
További szerzők:Veres-Balajti Ilona (1965-) (gyógytornász, egészségfejlesztő) Somhegyi Annamária (1954-) (reumatológus szakorvos) Kósa Karolina (1962-) (népegészségügyi szakember)
Pályázati támogatás:GINOP-2.3.2-15-2016-00005
GINOP
TKP2020-NKA_04
Egyéb
Internet cím:Szerző által megadott URL
DOI
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:
Rekordok letöltése1