CCL

Összesen 2 találat.
#/oldal:
Részletezés:
Rendezés:

1.

001-es BibID:BIBFORM072852
Első szerző:Rábai Dávid (oktatáskutató)
Cím:A Bajkó Mátyás Emlékkonferenciáról / Rábai Dávid
Dátum:2017
ISSN:1215-1807
Tárgyszavak:Bölcsészettudományok Neveléstudományok beszámoló
konferencia-beszámoló
Megjelenés:Új Pedagógiai Szemle 1-2. (2017), p. 132-134. -
Internet cím:Szerző által megadott URL
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

2.

001-es BibID:BIBFORM128677
Első szerző:Teszenyi Eleonóra (pedagógia)
Cím:"Mert soha nem láttalak titeket, soha az életemben." : Kiszámíthatatlan etikai kérdések a koragyermekkori kutatásokban / Teszenyi Eleonóra; Molnár Balázs; Fenyő Imre; Pálfi Sándor; Vargáné Nagy Anikó; Rábai Dávid; Szőllősi Tamás; Natalie Canning
Dátum:2024
Megjegyzések:Az empirikus kutatásokhoz szükséges etikai engedély megítélése rendszerint az előre kiszámítható, nagyrészt procedurális jellegű etikai megfontolások alapján történik. Ugyanakkor a kutatók gyakran szembesülnek a kutatásaik során olyan komplex szituációkkal is, amelyekben spontán kell erkölcsileg helytálló döntéseket hozniuk. Ennek ellenére a gyermeki jogokat érvényre juttató spontán etikai döntéshozatal kevésbé vizsgált, számos részletében kidolgozatlan kérdéskör, amely az etikai kódexekben sem jelenik meg kellő hang súllyal. Tanulmányunk egy 27 magyarországi óvodára kiterjedő kvalitatív gyermekjogi vizsgálatra építve mutat be két esetet, amelyek rávilágítanak az ENSZ gyermekjogi egyezménye (1989) 12. cikkelyének első bekezdésében megfogalmazott gyermeki jog (a gyermek szabad véleménynyilvánítása és a vélemény figyelembevétele) kutatásetikai jelentőségére. A két elemzésre kerülő vizsgálati szituációban a kutatók reflektív módon ismerik fel azt, hogy a szülői engedélyadás mellett szükség van a gyermeki igények tudatosítására és megértésére. Ez magában foglalja annak a felismerését is, hogy óvodáskorban is képesek arra a gyermekek, hogy megbeszéljék és újratárgyalják a kutatáshoz való hozzájárulásuk paramétereit, és ezek alapján döntést hozzanak. A tanulmány megerősíti az etikai szimmetriára való törekvés jelentőségét, amelyben a kisgyermeknek joga és lehetősége van a számára megfelelő módon kifejezni a szükségleteit, a kutatással kapcsolatos igényeit. A tanulmány arra mutat rá, hogy a gyermekekre odafigyelő, empatikus ráhangolódás segíti a kutatókat abban, hogy váratlan helyzetekben is erkölcsileg megalapozott, a gyermeki jogot nem sértő etikus döntéseket hozhassanak.
Tárgyszavak:Bölcsészettudományok Neveléstudományok magyar nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
folyóiratcikk
kutatásetika
koragyermekkor
részvételi jog
gyermeki jogok
óvoda
Megjelenés:Új Pedagógiai Szemle. - 11-12 (2024), p. 60-76. -
További szerzők:Molnár Balázs (1973-) (pedagógus) (neveléstudomány) Fenyő Imre (1971-) (filozófus, neveléstörténész) Pálfi Sándor (1960-) (óvodapedagógia) Vargáné Nagy Anikó (1967-) (pedagógia) Rábai Dávid (1990-) (oktatáskutató) Szőllősi Tamás (1987-) (óvodapedagógus, pedagógiatanár) Canning, Natalie
Internet cím:Szerző által megadott URL
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:
Rekordok letöltése1