Magyar
Toggle navigation
Tudóstér
Magyar
Tudóstér
Keresés
Egyszerű keresés
Összetett keresés
CCL keresés
Egyszerű keresés
Összetett keresés
CCL keresés
Böngészés
Saját polc tartalma
(
0
)
Korábbi keresések
CCL parancs
CCL
Összesen 2 találat.
#/oldal:
12
36
60
120
Rövid
Hosszú
MARC
Részletezés:
Rendezés:
Szerző növekvő
Szerző csökkenő
Cím növekvő
Cím csökkenő
Dátum növekvő
Dátum csökkenő
1.
001-es BibID:
BIBFORM077804
035-os BibID:
(cikkazonosító)1802 (WOS)000464344500031 (Scopus)85068647634
Első szerző:
Balsa-Budai Nikolett (PhD hallgató)
Cím:
Attitudes of Voluntary Simplifier University Students in Hungary / Balsa-Budai Nikolett, Kiss Marietta, Kovács Bence, Szakály Zoltán
Dátum:
2019
ISSN:
2071-1050
Megjegyzések:
The Lifestyle of Voluntary Simplicity (LOVOS) segment is composed of consumers who attempt to achieve sustainable consumption. The segment has been examined by only a few research studies so far, and none of them were conducted among Hungarian consumers. Therefore, the aim of our exploratory research is to examine the occurrence of the LOVOS consumer group among university students from Debrecen, Hungary. To achieve our aim, we first identified the five main value groups of the LOVOS lifestyle with an expert focus group interview. Based on the interview, a questionnaire survey was conducted among university students from Debrecen (N = 500). Based on the results, four value-based segments were identified, of which the Voluntary simplifiers' cluster (39.6% of respondents) reflected the characteristics of the LOVOS lifestyle to the greatest extent. Based on the literature, it seemed necessary to segment this group further in terms of their commitment to individual values. As a result, three further clusters were created, of which, the Holistic simplifiers' group (9.8% of respondents) showed the greatest commitment to the values of the LOVOS lifestyle. We concluded that the characteristics of voluntary simplifiers have already appeared among university students from Debrecen, but further research is needed to reveal the value orientation of the whole of Hungarian society.
Tárgyszavak:
Társadalomtudományok
Gazdálkodás- és szervezéstudományok
idegen nyelvű folyóiratközlemény külföldi lapban
folyóiratcikk
lifestyle
sustainability
simplicity
LOVOS segmentation
Megjelenés:
Sustainability. - 11 : 6 (2019), p. 1-15. -
További szerzők:
Kiss Marietta (1981-) (közgazdász)
Kovács Bence (1992-) (közgazdász)
Szakály Zoltán (1965-) (agrár-közgazdász)
Pályázati támogatás:
EFOP-3.6.2-16-2017-00003
EFOP
Internet cím:
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
DOI
Szerző által megadott URL
Borító:
Saját polcon:
2.
001-es BibID:
BIBFORM095874
035-os BibID:
(cikkazonosító)1766
Első szerző:
Szakály Zoltán (agrár-közgazdász)
Cím:
Adaptation and Validation of the Food Neophobia Scale: The Case of Hungary / Szakály Zoltán, Kovács Bence, Soós Mihály, Kiss Marietta, Balsa-Budai Nikolett
Dátum:
2021
ISSN:
2304-8158
Megjegyzések:
Food neophobia is the fear or loathing of novel food, which may result in the rejection of the unfamiliar food item. The most frequently used and most reliable tool to measure adult food neophobia is the Food Neophobia Scale (FNS), which has been translated into several languages, making it possible to compare food neophobia levels around the world. The main objective of this research has been the adaptation and validation of the FNS in Hungary. In order to achieve the research objectives, a questionnaire survey was conducted on a representative sample of 500 adults; and, primarily, multivariate statistical tools were used. We found that despite the Hungarian population's strong neophobic tendency, neophobia and neophilia are present at the same time. We identified two distinctive factors in the course of the exploratory factor analysis ("Willingness and trust" and "Rejection and particularity"), which distinctly separate the negatively and positively worded (reversed) FNS items. Based on these factors, four clusters were identified. Those belonging in the group of adventurous open?minded individuals constitute an ideal target group for the manufacturers of novel food items as well as products with unusual flavors, especially if those products also have health-enhancing and eco-friendly qualities.
Tárgyszavak:
Társadalomtudományok
Gazdálkodás- és szervezéstudományok
idegen nyelvű folyóiratközlemény külföldi lapban
folyóiratcikk
food neophobia scale
FNS
validation
factor analysis
consumer segmentation
Hungary
Megjelenés:
Foods. - 10 (2021), p. 1-17. -
További szerzők:
Kovács Bence (1992-) (közgazdász)
Soós Mihály (1985-) (közgazdász)
Kiss Marietta (1981-) (közgazdász)
Balsa-Budai Nikolett (1993-) (PhD hallgató)
Pályázati támogatás:
EFOP-3.6.2-16-2017-00003
EFOP
Internet cím:
Szerző által megadott URL
DOI
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:
Saját polcon:
Rekordok letöltése
1
Corvina könyvtári katalógus v8.2.27
© 2023
Monguz kft.
Minden jog fenntartva.