Magyar
Toggle navigation
Tudóstér
Magyar
Tudóstér
Keresés
Egyszerű keresés
Összetett keresés
CCL keresés
Egyszerű keresés
Összetett keresés
CCL keresés
Böngészés
Saját polc tartalma
(
0
)
Korábbi keresések
CCL parancs
CCL
Összesen 1 találat.
#/oldal:
12
36
60
120
Rövid
Hosszú
MARC
Részletezés:
Rendezés:
Szerző növekvő
Szerző csökkenő
Cím növekvő
Cím csökkenő
Dátum növekvő
Dátum csökkenő
1.
001-es BibID:
BIBFORM110733
Első szerző:
Mózes Dorottya Katalin (irodalmár, nyelvész)
Cím:
"You have to melt it to hear the talk" : transnationalism, creole stylization and aurality in Sam Selvon's The Lonely Londoners / Mózes Dorottya
Dátum:
2014
Megjegyzések:
Whereas in the traditional ♭English novel' the space of the nation is indexed by regionally unmarked, neutral, ♭standard' English (cf. Bleak House), in Sam Selvon's The Lonely Londoners (1956) the creation of a transnational London relies on an accented, regionally and socially marked creole vernacular. This paper focuses on the deployment of creole stylization and lyricism as the sites of the transnational negotiation of space and meaning: What happens to urban space when it becomes a meaning amenable to being styled in and through creole stylization, when the vernacular functions as a mode of subjectivity which mediates the characters' and the readers' experience of space? How do the characters and the narrator use creole to construe identities from which they distance themselves? Bourdieu's concept of habitus shows how in stylization speakers can ♭own' London by amplifying and disrupting the relationship between social meanings and regionally- or socially-indexed linguistic forms and varieties. In The Lonely Londoners it can be argued that the hyperaurality of the creole vernacular constructs a new and rival transnational geography challenging the racialist spatial order; more specifically, the sonic irruption overwrites the visual description of the city with a phonographic one, which goes beyond the forms and meanings of verbality. The paper concludes with a reading of the end of the novel as the musical counterpoint to the creole stylization, which is a displacement of black suffering. Selvon's ♭phonographic novel' opens us up to a new way of reading and listening to creole speech: the aural rewriting of the sociolinguistic ♭standard' restores the act of listening to its proper place in the act of reading
Tárgyszavak:
Bölcsészettudományok
Irodalom- és kultúratudományok
idegen nyelvű folyóiratközlemény külföldi lapban
folyóiratcikk
creole
dialect stylization
aurality
black performance
Caribbean literature
Megjelenés:
University of Bucharest Review. - 4 : 1 (2014), p. 13-22. -
Internet cím:
Szerző által megadott URL
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:
Saját polcon:
Rekordok letöltése
1
Corvina könyvtári katalógus v8.2.27
© 2023
Monguz kft.
Minden jog fenntartva.