Magyar
Toggle navigation
Tudóstér
Magyar
Tudóstér
Keresés
Egyszerű keresés
Összetett keresés
CCL keresés
Egyszerű keresés
Összetett keresés
CCL keresés
Böngészés
Saját polc tartalma
(
0
)
Korábbi keresések
CCL parancs
CCL
Összesen 1 találat.
#/oldal:
12
36
60
120
Rövid
Hosszú
MARC
Részletezés:
Rendezés:
Szerző növekvő
Szerző csökkenő
Cím növekvő
Cím csökkenő
Dátum növekvő
Dátum csökkenő
1.
001-es BibID:
BIBFORM107429
Első szerző:
Ráczné Kárpáti Márta (viselkedéselemző, pszichológus)
Cím:
Új osztály születik / Ráczné Kárpáti Márta, Inántsy-Pap Judit
Dátum:
2012
Megjegyzések:
A kortárscsoportok formálódása szempontjából különlegesen érdekes pszichológiai helyzet az, amikor egy településen új iskola alakul. Hagyományosan az elsős osztályok adják meg a lehetőségét annak, hogy kezdetektől fogva tanulmányozzuk egy formálódó közösség szerkezetét. Jelen esetben egy kisvárosi iskola megalakulásával adódott, és megragadhatóvá vált az a különleges alkalom, hogy ne csak az első, de az első hat osztályban megfigyeljük az egymással párhuzamosan alakuló új osztályközösségeket. Az újonnan alakult kortárscsoportok nyomon követése érdekében három alkalommal októberben, decemberben és februárban kerestük fel az osztályokat, hogy tervezett, követéses szociometriai vizsgálatainkat elvégezzük. Kíváncsiak voltunk arra, hogy hogyan és miként változnak a kapcsolatok az újonnan létrejövő osztályokban az első félév folyamán? Elegendő-e vajon egy félév ahhoz, hogy stabil, jól strukturált közösség alakuljon ki? Mennyiben változtak meg az 1.-2. osztályok szerkezetükben Mérei (1989) vizsgálatai óta? Vajon a magányos gyerekek többsége fiú? Illetve sikerül-e beilleszkedni a kezdetben magányosnak tűnő tanulóknak, továbbá hogyan alakul a szociális helyzete a korán népszerűvé váló diákoknak? Kérdésünk az is, hogy a gyerekek mennyire ragaszkodnak majd korábbi (az új iskola alakulása előtti) ismerőseikhez, illetve arra is kíváncsiak voltunk, hogy ezek a korábbi közösségből származó barátságok vajon tartósabbak-e az idősebb gyerekeknél, mint a fiatalabb korosztályok esetén? A vizsgált osztályokban a gyerekek kortól függetlenül hamar fejlett osztályszerkezetbe rendeződtek és a vizsgálat rövid időszaka alatt a gyerekek beilleszkedése többnyire sikeresen és zajlott le. A gyerekközösségek érettebbnek bizonyultak a '70-es, '80-as évek vizsgálati eredményei szerint leírtaknál. A félév során a kezdetben magányosnak mutatkozó gyerekek fele be tudott illeszkedni az osztályközösségbe, fele továbbra is magányos maradt. Azt is láthattuk, hogy voltak barátságok, melyek tartósan fennmaradnak, még ha egy új közösségbe is kerülnek a gyerekek, és voltak olyanok is, amelyek pedig nem állták ki az idő próbáját. Nagy számban szerepeltek az osztályokban olyanok, akik kezdetben központi szerepet élveztek az osztályközösségben. Közülük viszont csupán kevesen tartották meg nagyfokú népszerűségüket az egész félév során. A vizsgálataink így arra utalnak, hogy a 6-12 éves korosztályban ezek a szociometriai státusok félév során nagy arányban spontán változnak. Ez a felismerés arra int bennünket, hogy az egyes gyerekek osztályon belüli helyzetét nem célszerű egy mérés alapján meghatározni.
ISBN:
978 963 318 292 5
Tárgyszavak:
Bölcsészettudományok
Pszichológiai tudományok
könyvfejezet
könyvrészlet
Megjelenés:
Kortárskapcsolatok iskoláskorban / szerk. Inántsy-Pap Judit. - p. 85-107. -
További szerzők:
Inántsy-Pap Judit (1973-) (pszichológus)
Internet cím:
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:
Saját polcon:
Rekordok letöltése
1
Corvina könyvtári katalógus v8.2.27
© 2023
Monguz kft.
Minden jog fenntartva.