CCL

Összesen 3 találat.
#/oldal:
Részletezés:
Rendezés:

1.

001-es BibID:BIBFORM123316
035-os BibID:(Scopus)85200963322
Első szerző:Pusztai Gabriella (nevelésszociológus, oktatáskutató)
Cím:Beyond the barriers of deficit orientedness? Comparing distinct teacher approaches of parental involvement / Pusztai, Gabriella; Demeter-Karászi, Zsuzsanna; Major, Enikő; Puskás, Marcell
Dátum:2024
ISSN:0141-6200 1740-7931
Tárgyszavak:Bölcsészettudományok Neveléstudományok idegen nyelvű folyóiratközlemény külföldi lapban
folyóiratcikk
Megjelenés:British Journal of Religious Education. - 119 (2024), p. 1-19. -
További szerzők:Demeter-Karászi Zsuzsanna (1993-) (oktatáskutató) Major Enikő (1977-) (nevelésszociológus, oktatáskutató) Puskás Marcell
Internet cím:Szerző által megadott URL
DOI
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

2.

001-es BibID:BIBFORM113552
Első szerző:Pusztai Gabriella (nevelésszociológus, oktatáskutató)
Cím:The comparison of parental involvement of public and church-run schools / Pusztai Gabriella ; Demeter-Karászi Zsuzsa ; Major Enikő ; Puskás Marcell
Dátum:2023
Megjegyzések:Families have a great influence on students' educational achievement and the greatest challenge for the education system is to compensate for the resulting disadvantages. The education policy aimed at reducing social inequalities in the school system emphasizes the importance of parental involvement in the children's academic life and education. Overseas research suggests that the institutional sector can have an impact on the attitude of schools towards parents. Early research on church-run schools pointed out specific patterns of engagement with parents. Our analysis investigated whether we can speak of a different relationship with parents in church-run institutions compared to public schools. The database for our qualitative research consists of a corpus of semi-structured interviews with 45 primary and secondary school teachers, conducted in the autumn of 2021, based on a self-developed interview outlined within the framework of the research project Developing Teachers' Skills for Parental Engagement. Our analysis shows more of a similarity between the two school-maintaining sectors in terms of parent-school relations, as in the examined area the majority are disadvantaged parents, with whom teachers find it difficult to maintain contact. Our results also show that the older church-run schools with an established culture and the culture of new church-run schools that are currently taking shape have different impact on the parent interaction. The practical result of our research is that it has drawn attention to the fact that the parent-school partnership is an area in need of improvement in the examined schools and in teacher training.
ISBN:978-624-5746-37-8
Tárgyszavak:Bölcsészettudományok Neveléstudományok előadáskivonat
könyvrészlet
Megjelenés:Book of Abstracts The 6th International Conference on Future of Education 2023 / ed. Brian D. Beitzel. - p. 71. -
További szerzők:Demeter-Karászi Zsuzsanna (1993-) (oktatáskutató) Major Enikő (1977-) (nevelésszociológus, oktatáskutató) Puskás Marcell
Internet cím:Szerző által megadott URL
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

3.

001-es BibID:BIBFORM112573
Első szerző:Pusztai Gabriella (nevelésszociológus, oktatáskutató)
Cím:Felekezeti és nem felekezeti iskolák szülői bevonódás mintázatainak összehasonlítása / Pusztai Gabriella; Demeter-Karászi Zsuzsanna; Major Enikő; Puskás Marcell
Dátum:2023
Megjegyzések:A nem állami szervezetek által működtetett intézmények állami intézményekhez hasonlított népszerűségének és eredményességének kérdését a világ minden táján jelentős vita övezi. Ezen szervezetek által működtetett iskolák, így a felekezeti, a vallásos szervezetek és az alapítványok iskoláinak hatékonyságát gyakran magyarázzák azzal, hogy ezen intézmények a magasabb státusú, a gondosabb otthoni nevelésben részesített gyerekeket válogatják ki, vonzzák be (Gibbons et al., 2006), illetve az iskolai személyzet szorosabb kapcsolatot alakít ki a szülőkkel, egyfajta közösség jön létre az iskola körül (Coleman et al., 1987; Morris, 2010). Természetesen az állami és a felekezeti szektorok közötti minőségi rangsor országonként, sőt akár térségenként is változatos, s ez többek között az oktatási rendszer hagyományaitól, a feladatmegosztástól, valamint a regionális, lokális társadalmi környezettől, a vallásos szülők társadalmi státusától is függ. A családok számos módon befolyásolják a tanulók iskolai eredményességét, s az oktatási rendszer legnagyobb kihívása, hogy az ebből adódó hátrányokat kompenzálja. A társadalmi egyenlőtlenségek iskolarendszerbeli csökkentését célzó oktatáspolitika hangsúlyozza a szülők gyermekeik iskolai életébe, tanulmányaikba való bevonódásának fontosságát (Epstein, 2010). Korábban a szülői bevonódás hagyományos mintázatai domináltak, a szülők szerepét adománygyűjtő kezdeményezések és rendezvények támogatójaként képzelték el (Hamlin et al., 2016), ám Epstein (2010) megalkotva hat dimenziós tipológiáját kibővítette a szülői bevonódás korábbi modelljeit. Az epsteini megközelítés szerint viszonylag kevés figyelmet kap a jelenség kutatása az egyes felekezetek által fenntartott iskolákban. Elemzésünket azon kutatási kérdés megválaszolása érdekében végeztük, hogy alapul véve az epsteini tipológiát a felekezeti iskolákban kimutatható-e az állami szektortól eltérő vonása a szülőkkel való kapcsolattartásnak. Élőzetes feltevésünk az volt, hogy a felekezeti iskolákban a szülői bevonódás, valamint a szülői-iskola kapcsolat speciális, az államitól eltérő mintázatai lesznek kimutathatók. Kutatási kérdésünk megválaszolása érdekében kvalitatív kutatást végeztünk, mely adatbázisát 45 általános és középfokú iskolában tanító pedagógussal készült, félig strukturált interjú szövegkorpusza adja, melyek 2021 őszén készültek egy saját fejlesztésű interjúvázlatra támaszkodva az MTA-DE- Családok és Tanárok Kooperációja kutatócsoport, a Pedagógusok szülői elköteleződést erősítő képességének fejlesztése című kutatása keretén belül. A kutatást Magyarország legelmaradottabb régiójában végeztük, ahol magas a hátrányos és a halmozottan hátrányos tanulói kompozícióval rendelkező iskolák aránya. Az alapsokaságot általános- és középiskolák pedagógusai képezték valamennyi intézményi szektorból. Jelen kutatásban a szülői bevonódás és az egyes intézményi szektorok összefüggéseire fókuszálunk. A hanganyagok szöveggé alakított változatát szövegelemzésnek vetettük alá az ATLAS.ti program segítségével. A szövegkorpuszok egyes szakaszait tematikus kódokkal láttuk el. A kódolás során hibrid eljárást, deduktív és induktív kódolást egyaránt alkalmaztunk. A kódolás során Epstein szülői bevonódás hat típusa alkotta a főkódokat, míg az induktív kódolás során további nyolc dimenziót azonosítottunk. Eredményeink szerint inkább hasonlóság van a két iskolafenntartó szektor között a szülő-iskola kapcsolat tekintetében, mely magyarázataként szolgálhat, hogy a vizsgált térségben többségben vannak a hátrányos helyzetű szülők, akikkel a pedagógusok nehezen tudnak kapcsolatot tartani. Mindemellett megfigyelhető, hogy a kialakult kultúrával rendelkező, régebbi felekezeti iskolák és a jelenleg formálódó, új felekezeti iskolák kultúrája eltérő hatással van a szülőkkel való együttműködésre, valamint, hogy a felekezeti iskolák esetében gyakoribb a szülői közösségteremtő programok szervezése, ritkábban fordulnak elő a szülői kapcsolattartásba befásult pedagógusok. 242 Coleman, J. S., & Hoffer, T. (1987). Public and privat high schools. The Impact of communities. Basic Books. Epstein, J. L. (2010). School, Family and Community Partnerships. Westview Press. Greeley, Andrew M. (1982). Catholic Schools and Minority Students. Transaction Books.? Gibbons, S., & O. Silva (2006). Faith Primary Schools: Better Schools or Better Pupils?. Journal of Labor Economics, 29(3), 589-635. Hamlin, D.; Flessa, J. (2016). Parental Involvement Initiatives: An Analysis. Educational Policy, 32(5), 1- 31. https://doi.org/10.1177/0895904816673739 Morris, A. (2010). Parents, pupils and their Catholic schools: Evidence from school inspections in England 2000?2005. International Studies in Catholic Education, 2(1), 80-94. https://doi.org/10.1080/19422530903494868
ISBN:978-615-5657-13-9
Tárgyszavak:Bölcsészettudományok Neveléstudományok előadáskivonat
könyvrészlet
Megjelenés:Az oktatás határdimenziói / szerk. Juhász Erika, Kattein Pornói Rita. - p. 242-243. -
További szerzők:Demeter-Karászi Zsuzsanna (1993-) (oktatáskutató) Major Enikő (1977-) (nevelésszociológus, oktatáskutató) Puskás Marcell
Pályázati támogatás:MTA-DE-CSATOKK
MTA
Internet cím:Szerző által megadott URL
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:
Rekordok letöltése1