CCL

Összesen 2 találat.
#/oldal:
Részletezés:
Rendezés:

1.

001-es BibID:BIBFORM108761
035-os BibID:(MTMT)30413434
Első szerző:Fekete Adrienn (oktatáskutató)
Cím:B2-es szintű nyelvvizsga bizonyítvány: útlevél a diplomás élethez, társadalmi mobilitáshoz / Fekete Adrienn, Csépes Ildikó
Dátum:2018
ISSN:1215-5233 1588-0818
Megjegyzések:Tanulmányunk célja, hogy rávilágítson az érettségi, valamint a nyelvvizsga bizonyítvány által hitelesített idegen nyelvi sikeresség és a diploma nyújtotta társadalmi mobilitás lehetséges viszonyára a jelenleg hatályban lévő törvényi szabályozás keretei között. Ennek okán vizsgálatunk arra a kérdésre keresi a választ, hogy milyen összefüggések mutathatóak ki az angol nyelvből emelt szinten (B2 szint) érettségizők, valamint a középfokon (B2-es szint) angol nyelvből vizsgázók sikeressége, életkora, társadalmi neme és születési helye között. A Nyelvvizsgáztatási Akkreditációs Központ (NYAK) adataira támaszkodva vizsgálatunk célja, hogy (1) feltárja a nyelvek népszerűsége és a vizsgázók sikeressége közötti tendenciákat, valamint (2) bemutassa a B2-es szinten vizsgázókat a fent említett négy változó mentén. Mivel a nyelvtanulás sikerességét a közoktatás által szabályozott módon, illetve államilag akkreditált, de piaci keretek között is mérik, célunk továbbá (3) az angol nyelvi emelt szintű érettségi adatok és az angol középfokú, komplex típusú nyelvvizsga adatok összevetése a vizsgázók sikeressége és a vizsgázás éve (2005-2015) mentén. A vizsgálat eredménye alapján azt feltételezzük, hogy a társadalmi mobilitás a nemek tekintetében és területi vonatkozásban eltérően valósul meg.
Tárgyszavak:Bölcsészettudományok Neveléstudományok magyar nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
folyóiratcikk
Megjelenés:Iskolakultúra. - 28 : 10-11 (2018), p. 13-24. -
További szerzők:Csépes Ildikó (1966-) (alkalmazott nyelvész)
Internet cím:Szerző által megadott URL
DOI
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

2.

001-es BibID:BIBFORM128629
Első szerző:Hegedűs Gabriella (oktatáskutató)
Cím:Miért választják a kiegészítő angol nyelvi árnyékoktatást a nyelvtanulók? : Egy északkelet-magyarországi felmérés eredményei / Hegedűs, Gabriella; Csépes, Ildikó
Dátum:2025
ISSN:1215-5233 1588-0818
Megjegyzések:Az elmúlt évtizedekben jelentősen megnőtt az angol nyelvtudás iránti igény Magyarországon, melynek eredményeként sok diák és családja az árnyékoktatást veszi igénybe angol nyelvtudásának fejlesztése érdekében. Az árnyékoktatás-kutatások elsősorban összesítve tárgyalják azokat a tantárgyakat, melyek hozzájárulnak a tanulók tanulmányi előrehaladásához, azonban viszonylag kevés adattal rendelkezünk a kifejezetten kiegészítő magán angol nyelvoktatás területén. Jelen kényelmi mintán alapuló, saját szerkesztésű mérőeszközünk felhasználásával 16-20 éves tanulók (N=1010) körében végzett kvantitatív tanulmányunkban arra világítunk rá, hogy milyen összefüggés mutatható ki a kiegészítő magán nyelvoktatásban való részvétel és a nyelvtanulók nyelvtanulásra vonatkozó aspirációi tekintetében. Annak ellenére, hogy a nyelvtanulók elsősorban a középfokú nyelvvizsga bizonyítvány megszerzése érdekében vettek részt kiegészítő magán nyelvoktatásban, a főkomponens elemzésen végzett vizsgálatok - melyek során három faktorcsoportot azonosítottunk be: nyelvvizsga-orientáltságú, pályaválasztás-orientáltságú, illetve nemzetközi-orientáltságú faktorcsoportokat - azt a feltételezésünket erősítik meg, hogy a magán nyelvoktatásban való részvétel elsődleges oka a nyelvtanulók pályaválasztási orientációjára vonatkozik, és a nyelvvizsga bizonyítvány csupán mintegy eszközként szolgált a tanulók továbbtanulási céljaik megvalósításához. Kutatásunk eredményei kérdéseket vetnek fel azzal kapcsolatban, hogy a felsőoktatási felvételi eljárásra vonatkozó 423/2012. (XII. 29.) Kormányrendeletet módosító 339/2022. (IX. 7.) Kormányrendelet milyen mértékben lehet hatással a nyelvtanulók kiegészítő magán nyelvoktatásban való részvételére. Eredményeink alapján a nyelvtanulók jelenleg elsősorban a középfokú nyelvvizsga bizonyítvány megszerzése miatt veszik igénybe az árnyékoktatást, azonban azt feltételezzük, hogy a kiegészítő magán nyelvoktatást a jövőben a B2-es szintű nyelvvizsgára való felkészítés helyett elsősorban az emelt szintű nyelvi érettségire, illetve C1-es szintű nyelvvizsgára való felkészülés miatt fogják igénybe venni a nyelvtanulók, mint pályaválasztási aspirációjuk eszköze.
Tárgyszavak:Bölcsészettudományok Neveléstudományok magyar nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
folyóiratcikk
árnyékoktatás
kiegészítő magán nyelvoktatás
nyelvvizsga
érettségi vizsga
felsőoktatás
Megjelenés:Iskolakultúra. - 35 : 1 (2025), p. 19-36. -
További szerzők:Csépes Ildikó (1966-) (alkalmazott nyelvész)
Internet cím:Szerző által megadott URL
DOI
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:
Rekordok letöltése1