Bejelentkezés
Magyar
Toggle navigation
Tudóstér
Bejelentkezés
Magyar
Tudóstér
Keresés
Egyszerű keresés
Összetett keresés
CCL keresés
Egyszerű keresés
Összetett keresés
CCL keresés
Böngészés
Saját polc tartalma
(
0
)
Korábbi keresések
CCL parancs
CCL
Összesen 4 találat.
#/oldal:
12
36
60
120
Rövid
Hosszú
MARC
Részletezés:
Rendezés:
Szerző növekvő
Szerző csökkenő
Cím növekvő
Cím csökkenő
Dátum növekvő
Dátum csökkenő
1.
001-es BibID:
BIBFORM120769
Első szerző:
Bujdosó Gyöngyi (informatikus, informatika, matematika, kémia tanár)
Cím:
Disruptive technologies in STEM education - A method for broadening the spectrum of IT teacher education / Bujdosó Gyöngyi, Teperics Károly, Roskó Tibor, Jász Erzsébet, Szilágyi-Czimre Klára, Molnár Ernő, Kapusi János, M.C. Novac, O.C. Novac
Dátum:
2023
Megjegyzések:
Technological changes constantly present new challenges to education which is especially true for disruptive technologies. Teacher roles are also changing at a high speed. The change is particularly marked in the case of information technology (IT) teachers, who, in addition to having to continuously renew themselves in the teaching methodology of their own discipline, which provides a constantly changing framework, must also participate in the teaching of other subjects. IT teachers have to support their colleagues in an increasingly sophisticated way. One of the highest-quality areas of this ? both from a technical and methodological point of view ? is the application of disruptive technologies in the education of various disciplines. Therefore, in the training of IT teachers and digital culture teachers, not only the methodology of IT teaching, but also the different methods of participation in the education of other fields of science should appear. This is necessary when non-IT teachers ask for help, and in the case of emerging technologies, they have to take a role in drawing attention of their colleagues to them and presenting their potential in education. In this paper, we focus on the methodological assistance provided to colleagues, and on the methods by which IT teachers can be trained for this. The method is presented by which we teach our IT teacher training students about the methodological application possibilities of disruptive technologies appearing in the education of some other disciplines. We focus on science subjects for certain reasons. We show examples and models of the potential emerging in the education of other subjects, which are not in the focus of IT teachers and digital culture teachers, related to the application of two disruptive technologies: virtual reality and eye-tracking. We give an overview of how we demonstrate to our students how STEM (science, technology, engineering, and mathematics) teachers can use these disruptive technologies to increase their student engagement and examine the effectiveness of STEM teaching. IT teachers also need to learn how to present these to their colleagues. As a result of our method, we present some student-designed ways to use these devices, tools and methods that demonstrate how to direct their colleagues' attention to them, and how to convince them that it is worth working in this area and it is worth spending time on these technologies.
ISBN:
978-84-09-52151-7
Tárgyszavak:
Műszaki tudományok
Informatikai tudományok
könyvfejezet
könyvrészlet
Disruptive technologies
teacher training
IT teacher
teacher of digital culture
teacher support
teaching STEM
eye-tracking
Virtual Reality
VR
MaxWhere
Megjelenés:
EDULEARN23 Proceedings / Luis Gómez Chova; Chelo González Martínez; Joanna Lees. - p. 5684-5692. -
További szerzők:
Teperics Károly (1963-) (geográfus)
Roskó Tibor (1992-) (informatikus)
Jász Erzsébet (1990-) (földrajztanár)
Czimre Klára (1974-) (geográfus)
Molnár Ernő (1978-) (geográfus)
Kapusi János (földrajz)
Novac, Mihaela
Novac, Ovidiu
Pályázati támogatás:
EFOP-3.6.3-VEKOP-16-2017-00002
EFOP
MTA-DE
MTA
Korai Természettudomány-Tanulás Kutatócsoport
MTA-SZTE
MTA
Földrajz Szakmódszertani Kutatócsoport
Internet cím:
Szerző által megadott URL
DOI
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:
Saját polcon:
2.
001-es BibID:
BIBFORM124123
035-os BibID:
(WoS)001323790700001 (Scopus)85205105916
Első szerző:
Czimre Klára (geográfus)
Cím:
Potentials in Using VR for Facilitating Geography Teaching in Classrooms: A Systematic Review / Klára Czimre, Károly Teperics, Ernő Molnár, János Kapusi, Ikram Saidi, Deddy Gusman, Gyöngyi Bujdosó
Dátum:
2024
ISSN:
2220-9964
Megjegyzések:
The application of virtual reality (VR) in geography education is regarded as a progressive and proactive method that has still not gained sufficient attention in the educational policy in Hungary. The aim of our review is to find the ways and means to make it happen. We selected 47 works that are closely linked to geography teaching and analyzed their bibliometric (authorship and journal characteristics, types of works and applied methods, keywords, referencing, and co-citation networks) and contextual characteristics (research objectives, demographic, gender and social background, hardware and software specifications, advantages and disadvantages, conclusions, and predictions) which we expected to help us to understand the slow implementation and undeserved marginalization of VR in the curricular geography education. We used a mixed-method research analysis combining elements of quantitative and qualitative analysis using inductive reasoning. Our preliminary assumption that the application of VR technology is an effective and useful way of teaching geography was proved by our findings. The methods used by the authors of the reviewed empirical works, together with the recommended future research topics and strategies, can be applied to future empirical research on the use of VR in geography education.
Tárgyszavak:
Természettudományok
Földtudományok
idegen nyelvű folyóiratközlemény külföldi lapban
folyóiratcikk
virtual reality
geography teaching
public education
educational effectiveness
educational technology
research methods
learning and teaching
networking
Megjelenés:
ISPRS International Journal of Geo-Information. - 13 : 9 (2024), p. 332-376. -
További szerzők:
Teperics Károly (1963-) (geográfus)
Molnár Ernő (1978-) (geográfus)
Kapusi János (földrajz)
Saidi, Ikram
Gusman, Deddy (1986-) (PhD student)
Bujdosó Gyöngyi (1963-) (informatikus, informatika, matematika, kémia tanár)
Pályázati támogatás:
MTA Közoktatás-fejlesztési Kutatási Program 2022-2026
Egyéb
Internet cím:
Szerző által megadott URL
DOI
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:
Saját polcon:
3.
001-es BibID:
BIBFORM049504
Első szerző:
Kozma Gábor (geográfus)
Cím:
Geographical aspects of the diffusion of passive houses / G. Kozma, E. Molnár, K. Czimre, J. Pénzes
Dátum:
2013
ISSN:
2062-0810
Tárgyszavak:
Természettudományok
Földtudományok
idegen nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
passive houses
geographical diffusion
regions of the world
Megjelenés:
International Review of Applied Sciences and Engineering. - 4 : 2 (2013), p. 151-156. -
További szerzők:
Molnár Ernő (1978-) (geográfus)
Czimre Klára (1974-) (geográfus)
Pénzes János (1980-) (geográfus)
Pályázati támogatás:
TÁMOP-4.2.2.A-11/1/KONV-2012-0041
TÁMOP
Internet cím:
Szerző által megadott URL
DOI
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:
Saját polcon:
4.
001-es BibID:
BIBFORM108955
Első szerző:
Süli-Zakar István (geográfus)
Cím:
Strategic Development Programme for the Carpathian Euroregion Interregional Association / Süli-Zakar István, Fodor Gyula, Molnár D. István, Molnár Ernő, Németh Gábor, Pénzes János, Radics Zsolt, Süli-Zakar Zsuzsanna, Czimre Klára
Dátum:
2007
Megjelenés:
Debrecen : Debreceni Egyetem Kossuth Egyetemi Kiadó, 2007
Terjedelem:
74 p.
ISBN:
978 963 473 053 8
Tárgyszavak:
Társadalomtudományok
Regionális tudományok
szakkönyv
könyv
További szerzők:
Fodor Gyula
Molnár D. István
Molnár Ernő (1978-) (geográfus)
Németh Gábor
Pénzes János (1980-) (geográfus)
Radics Zsolt (1976-) (történész, geográfus)
Süli-Zakar Zsuzsanna
Czimre Klára (1974-) (geográfus)
Internet cím:
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:
Saját polcon:
Rekordok letöltése
1
Corvina könyvtári katalógus v10.1.21-SNAPSHOT
© 2024
Monguz kft.
Minden jog fenntartva.